Dansk tv-dokumentarserie sælger godt i udlandet

Nordisk Film TV World har solgt dokumentarserien 'Cyklus' til syv lande efter tv-messen i Cannes.
MediaWatch

Tv-dokumentarer har været svære at sælge til udlandet som formater, der produceres i lokale versioner. Men på tv-messen Mipcom i år, har Nordisk Film TV World solgt DR-dokumentarserien 'Cyklus' til syv lande, heriblandt Australien, Frankrig, Norge, Spanien og Holland.

"Udfordringen med salg af fakta- og dokumentarserier har tidligere været, at internationale tv-indkøbere, dvs. tv-stationer og produktionsselskaber, ikke på samme måde som med dramaserier, underholdningsformater eller gameshows ved, hvad det er, de præcist køber. Der mangler ofte en klar formattering, eller 'opskrift for programmet'," siger Karoline Spodsberg, international direktør i Nordisk Film TV World.

Men nu sporer hun en positiv udvikling inden for salg af tv-programmer i den genre.

"Faktum er dog, at nordiske tv-producenter er dygtige histroriefortællere. Derfor oplever vi ofte, at danske fakta og dokumentar programmer er stærkt formatteret uden at det nødvendigvis er tænkt sådan fra starten. Det giver dem internationalt potentiale," siger Karoline Spodsberg.

Hun tror, at salget af tv-formatereret fakta- og dokumentarprogrammer til udlandet vil vokse kraftigt i de kommende år. I forvejen er 'factual entertainment' blevet anerkendt og dominerer i stigende grad de internationale tv-flader. Det resulterede i et godt salg af programmer som 'Klamphuggerne' og 'Helt ærligt mor og far' på Cannes tv-messe i foråret.

'Cyklus' er en dokumentarserie, der handler om fire følelsesmæssige årstider: Fødsel, bryllup, skilsmisse og døden. Serien blev sidst sendt på DR i 2007 og er udviklet af Anders Agger.

- TBH

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også