Tv's reklame-nedtur varer hele 2010

Tv-mediet mister millioner på faldende reklameinvesteringer, men et abonnementsmarked i eksplosiv vækst holder hånden under tv.
Per Fanefjord Laursen

Tv's reklameomsætning står til et svimlende dyk. Der er tale om et fald på godt en halv mia. kroner, konstaterer den nordiske chef for Mediaedge:cia, Claus Gilbert Clausen, der har beregnet prognoser for tv, internettet og tv-abonnements udviklingen i 2009-2010.

Det danske tv-rekamemarked omsatte for 2,4 mia. på reklamer i 2008.

"I 2009 forventer vi, at tv tiltrækker 1,9 mia. - faldende til 1,8 mia. i 2010. Så vi er klart i en nedgangsperiode, efter mange gode år," siger han og uddyber:

"Der er tale om en recession set fra tv-stationer og reklamemarkedets synsvinkel, og vi skal regne med, den vil holde ved hele 2010 i Danmark," siger Claus Gilbert Clausen.

Sverige og Norge er sandsynligvis hurtigere ude af problemerne, lyder prognosen fra den nordiske Mediaedge:cia-chef, der talte på DR's public service-konference i mandags.

Stærkt stigende abonnementsindtægter
Modsat situationen for dagbladene, så har tv-mediet et ekstra es i ærmet: Betalingsvilligheden for at tegne abonnement er høj og stigende.

"Tv-stationernes indtægter fra abonnement er i kraftig udvikling, og det er de indtægter der bidrager gevaldigt til at holde hele markedet og mangfoldigheden af kanaler i luften," siger Claus Clausen.

Det gælder både TV3-kanalerne, SBS-kanaler, Turner Broadcasting, Disney, Discovery, MTV og TV 2-kanalerne - minus hovedkanalen.

Mediaedge:cia estimerer, at tv-abonnementsmarkedet udgjorde 4,5 mia. kr. i 2008. Det stiger til 5,2 mia. i år, og hele 6,0 mia. kr. i 2010.

"Det er det analoge sluk og Boxer TVs udbud af nye tv-pakker, der er forklaringen på fornyet vækst," siger han.

Google snupper tv-penge
Ud over faldende annonceinvesteringer som følge af krisen, påvirkes tv's fald også af den generelle trend, at annoncekroner siver fra gamle medier til online.

Online vil omsætte for 3,1 mia. i 2009, stigende til 3,4 mia. i 2010, lyder Claus Gilbert Clausens prognose.

"Det paradoksale er, at Google står for 1,2 mia. af de 3,1 mia. Det er penge, som de trækker ud af det danske marked. Dermed er Danmark det land, hvor Google tjener flest penge pr indbygger."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også