TV3: Product placement attraktivt

Bliver product placement tilladt i UK, åbner det nye annoncemuligheder for TV3-kanalerne, der retter sig efter engelske regler.
Tine Brødegaard Hansen

Det får betydning for det danske tv-marked, hvis kommercielle tv-stationer i UK får lov til at opkræve penge for at vise bestemte annoncørers varemærker i deres programmer.

Kanaler som TV3, TV3+ og Puls sender nemlig fra UK og er underlagt engelske regler. TV3-direktør Jesper Grønholdt afventer de britiske politikeres endelige beslutning om product placement-reglerne, før han vil udtale sig nærmere om, hvilken betydning det konkret får for hans kanaler.

Hvad vil muligheden for at tage betaling for product placement betyde i kroner og øre for Viasat?

"Det er jomfruelig jord, så det hverken vil eller kan jeg komme med et bud på. Under alle omstændigheder kan det blive mere attraktivt at være annoncør. Vi kan dermed give vores annoncører en endnu bedre service, samtidig med at vi kan tilbyde seerne endnu bedre kvalitet," siger Jesper Grønholdt.

TV 2 vil have samme vilkår som konkurrenter
Selvom product placement ikke i fremtiden bliver tilladt ifølge danske regler, får det ikke betydning for TV3's beslutning om at indføre det. I forvejen benytter TV3-kanalerne sig af reklame breaks i programmerne lige som SBS TV's Kanal 4, Kanal 5 og 6'eren.

Det har tidligere fået TV 2-direktør Merete Eldrup på barrikaderne med krav om, at TV 2 også skal have lov at afbryde tv-programmer med reklamer, hvis ikke hun skal kæmpe en ulige kamp mod konkurrenterne.

Product placement-gevinst begrænset
Den finansielle verdens laksefarvede organ, Financial Times, er kritisk over for at lade betalt product placement galloperer ind på britiske tv-skærme. I en redaktionel kommentar hedder det:

"Men argumenterne mod product placement forbliver magtfulde. Det kunne formindske den offentlige tillid til tv-udsendelser og kvaliteten af britisk tv. Det ville være praktisk umuligt at opretholde en cordon sanitaire (afgrænsning, red.), der forhindrer misbrug af systemet."

Jesper Grønholdt mener derimod ikke, at product placement risikerer at skabe problemer redaktionelt:

"Vi vil altid gøre det (product placement, red.) redaktionelt forsvarligt, hvorfor jeg ikke ser nogen ulemper."

Men den reelle gevinst for kommercielle tv-stationer og tv-producenter kan være til at overse, mener Financial Times. Annoncørernes budgetter bliver formentlig ikke større, fordi annoncemulighederne bliver flere. Hvis reguleringen af product placement bliver meget stram, vil det mindske annoncørernes interesse, og dermed tv-stationernes håb om at få flere reklamekroner indenbords, skriver ft.com.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også