Eldrup: Ingen vej tilbage for hovedkanal

Underskuddet på hovedkanalen vil accelerere og kanalens share fortsætte sit fald de kommende år, forventer TV 2's adm. dir. Merete Eldrup.
Louise Reseke

"Reklamefinansierede tv-kanaler er en dårlig forretning - abbonementsfinansierede en god forretning."

Så kort opsummerer adm. direktør for TV 2, Merete Eldrup, den konklusion, der kan læses i tallene i TV 2's halvårsregnskab, der kom i går. Det viste et accelerende underskud på hovedkanalen (minus 140 mio. kr. i år mod 67 mio. kr. i første halvår 08 - et øget tab på 73 mio. kr.), men også et lige så accelererende overskud på nichekanalerne (177 mio. kr. mod 85 mio. kr. samme tid sidste år - et løft på 92 mio. kr.).

"Det er prisforhøjelsen på TV 2 Zulu og dét, at TV 2 News og TV 2 Zulu , Charlie og Film nu kommer bredere ud og f.eks. også er med i YouSees grundpakker og på Viasat, der slår igennem, og vi er ret stolte af at komme ud med et plus i et ellers særdeles vanskeligt første halvår," siger Merete Eldrup, der til gengæld ikke ser nogen vej tilbage for hovedkanalen. Heller ikke en yderligere neddrosling af den underskudsgivende kanal, så man alene kan skumme fløden af nichekanalerne.

"Hvis udviklingen fortsætter sådan her, så er det ingen hovedkanal om tre år. Vi har allerede tilpasset hovedkanalen rigtig meget - vi har reduceret omkostningerne over hele linjen på TV 2 med 200 mio. kr.," siger Merete Eldrup.

"Man skal huske, at vi har en hel masse public service forpligtelser i forhold til drama, sport, dansk film, osv., der giver os et massivt omkostningsniveau, og som også gør, at der er en grænse for, hvor meget vi kan drosle ned. Det er en politisk beslutning, at vi er en public service station, og enten må den model gøres levedygtig, eller også må man fjerne publice service forpligtelserne," siger Merete Eldrup.

Bliver kun værre
Merete Eldrup har ingen planer om nye besparelser på hovedkanalen - men vil på den anden side heller ikke give garantier - selvom hendes forventning til udviklingen på hovedkanalen er fortsat sivende share og dalende reklameindtægter.

"Det bliver kun værre. Der kommer seks nye kanaler på det danske marked alene i år, og hvis de alle sammen skal have bare en lille sharepoint, så skal det jo gå ud over nogen. Det bliver ikke fra TV 2 alle sammen, men det er urealistisk at tro, at vi kan holde den samme share som i dag," siger Merete Eldrup, der næste år også har store sportsrettigheder til bl.a. VM i fodbold og Vinter OL til at tynge budgettet nedad.

I ledelsesberetningen i halvårsrapporten forudsætter direktion og bestyrelse da også, at omlægningen af TV 2's forretning gennemføres "i en form, som vil sikre, at TV 2 kan forsætte driften som "going concern".

Selv vakler Merete Eldrup ikke i troen på, at omlægningen til abbonementsbetaling vil være en realitet i 2012.

"Det er min klare forventning, der er politisk vilje og flertal for, at vi skal have lige vilkår," siger hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også