SBS: TV 2 leverer fortegnet regnskab

TV 2 præsenterer et kunstig regnskab, hvor tallene er korrekte, men hvor TV 2's reelle sundhed er forsøgt sløret, lyder kritikken fra konkurrenten hos SBS.
Per Fanefjord Laursen

SBS TV's direktør Henrik Ravn er ikke imponeret over det halvårsregnskab, TV 2 har leveret i går - han er heller ikke overrasket.

"Hvordan kan en medievirksomhed tage et kæmpetab på faldende reklameindtægter og stadig have overskud i andet halvår 2009? Der er én forklaring: TV 2's businessplan er ganske sund," siger han, der dog anerkeder, at TV 2's cash-beholdning viser, at virksomheden har et problem med balancen. 

Henrik Ravn kritiserer TV 2's nye måde at præsentere sit regnskab på til offentligheden, som han ser som skræddersyet til at bane vej for den abonnementsmodel, der skal sætte en prop i hovedkanalens underskud, men som SBS og MTG bekæmper og frygter.

"Vi får et elendigt tal for hovedkanalen og et tal for resten af alle abonnementstindtægterne fra Charlie, News, Zulu, Film osv. Det er en kunstig opdeling af regnskabet, der synes opfundet til lejligheden."

SBS TV direktøren finder, at regnskabet er designet til at sløre TV 2's reelle situation. Målet er at sikre, at EU ikke opdager, at TV 2-koncernen er en sund forretning.

"Regnskabet præsenteres som om, at der er hovedkanalen og den anden forretning."

Opsplitning af udgifter uklar
Han savner også nogle detaljerede tal om, hvilke udgifter er lagt på hovedkanalen, hvis man skal tro på, at TV 2's hovedkanal virkelig har det så skidt.

"Vi kan ikke se, om det er hovedkanalen eller de andre, der belastes af f.eks. administrationssudgifter og ikke mindst alle programudgifterne. TV 2-koncernen sender masser af programmer, der vises mange gange af flere af kanalerne, hvor de leverer ratings begge steder. Men hvor er udgifterne bogført? Lad os få det frem i lyset, før vi bedømmer hovedkanalens situation," spørger han.

Henrik Ravn noterer også, at det er gået forbløffende godt for TV 2 abonnementsindtægter. Han havde selv forventet, at TV 2 vil tjene 50 mio. kr. mere på abonnement i første halvår, men stigningen har været hele 73 mio. kr.

Abonnement redder et lille overskud
Halvårsregnskabet for TV 2 Danmark viser et samlet overskud på 37 mio. kr., men et minus på 140 mio. kr. før skat for hovedkanalen.

TV 2's nichekanaler samt øvrige aktiviteter bidrager med et overskud før skat på 177 mio. kr. Resultatet før skat på 37 mio. kr. er forbedret med 111 mio. kr. i forhold til første halvår 2008.

Det skyldes omkostningsreduktioner på 198 mio. kr., øget abonnementsomsætning på 73 mio. kr. og en faldende reklameomsætning på 160 mio. kr.

Reklameomsætningen udgør 599 mio. kr. og er faldet med 21,1 procent svarende til 160 mio. kr.

TV 2 fik i første halvår 2009 et fald i kommerciel seerandel på 2,4 procentpoint, og hovedkanalen forventes fortsat at give store og utilfredsstillende underskud, indtil abonnementsbetalingen til TV 2 indføres, understreger ledelsen i pressemeddelelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også