Eldrup: Handlingshæmmet i fem år

Det statslån, der reddede TV 2's drift, hæmmer nu mulighederne for, at TV 2 kan reagere på mediemarkedets bevægelser og konkurrenternes initiativer.
Per Fanefjord Laursen

Fyens Stiftstidende har på lederplads kritiseret et handlingslammet TV 2, der ligger og venter på, at abonnementsindtægterne strømmer ind i 2012.
 
Det er ikke godt nok. Vil kanalen overleve på fremtidens tv-marked, må organisationen udvikle sig. Lederen foreslår, at TV 2 ser til Eldrups udskældte forgænger, Per Mikael Jensen, der trods alt skabte en bredere platform under TV 2-familien.

Den nuværende direktør Merete Eldrup kan godt følge frustrationerne over, at TV 2 ikke kan reagere på markedsudviklingen omkring sig.

"Jeg er enig i, at det er håbløst, at TV 2 ligger stille i tre år - eller snarere fem år, for vi har jo også været hæmmet i 2008 og 2009," siger Merete Eldrup.

Merete Eldrup er dog ikke helt enig i, at vejen frem er en Per Mikael-agtig handlekraft.

"Vi ville meget gerne lancere flere tv-kanaler, der jo kan bidrage til indtjeningen, men det kan vi ikke. Det fremgår klart af de betingelser, EU krævede for at acceptere vores statslån sidste år. Det holdt TV 2 flydende, men betyder at TV 2 ikke må iværksætte nye initiativer."

Visse nye kanaler, i stil med 'TV 2 Film', kunne nok lanceres for en lav pris, hvis TV 2 altså måtte. Men TV 2 har ikke økonomi til at søsætte større knopskydninger. Bankerne vil ikke låne TV 2 penge, og statslån til ekspansion kommer slet ikke på tale.

Skal TV 2's handlekraft slippes løs i de næste år, for at sikre en vis produktudvikling, er det ikke en opgave for danske politikere. Det vil kræve en lempelse fra EU Kommisionens hold.

"Vi har dialog med kommissionen om mulighederne, ligesom vi tænker i alliancer, der kan styrke TV 2," siger hun.

Alliancer er muligt
TV 2 kan udmærket sprede sin aktiviteter ved at indgå mediealliancer, hvor TV 2 stiller sin reklametid til rådighed som modydelse for engagement i forretningsprojekter. Handel med tv-tid skal dog altid ske på rene markedsbetingelser, minder direktøren om. TV 2's forlagsprojekt under Per Mikael Jensen løb ind i problemer på det punkt.

TV 2's ledelse arbejder i disse uger på en strategiplan, der indeholder en produktudviking i det omfang, det er tilladt, oplyser Merete Eldrup, men hun vil ikke diskutere, hvilke elementer der indgår i planen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også