Public service i kommerciel forlovelse

Den statsejede Channel 4 vil tage markedsandele fra konkurrenten BBC i England. Midlet er paradoksalt nok et ægteskab med det kommercielle BBC-selskab Worldwide.
Zandra Damsgaard og Per F. Laursen

Britiske Channel 4 lever af reklameindtægter, men er statsejet og dermed pålagt visse public service-forpligtelser. Opfyldelsen af disse og ikke mindst udsigten til at styrke sit finansielle grundlag ved at vinde markedsandele har fået kanalens øjne op for den ligeledes statsejede konkurrent BBC’s kommercielle datter, BBC Worldwide.

Et økonomisk samarbejde i form af en joint venture kan netop give TV 2’s britiske pendant en større bid af det lukrative om end recessionsramte marked for tv-annoncer, og et bryllup mellem public service-kanalen og BBC Worldwide er angiveligt nært forestående.

”(…) Dette partnerskab kan tilføre begge parter betydelig værdi og, sideløbende med andre kommercielle forhold, styrke Channel 4’s mulighed for at investere i originalt britisk indhold og fastholde vores særlige public service-bidrag,” lyder det fra Channel 4’s adm. direktør Andy Duncan via en pressemeddelelse.

Myndighedernes velsignelse
Samtidig vil et ægteskab med BBC Worldwide paradoksalt nok styrke Channel 4’s position over for netop BBC.

Ifølge The Guardian vil partnerskabet kunne sætte hen ved en tredjedel af markedet på Channel 4’s hænder. Sagen er dog den, at en markedsandel på mere end 25 pct. per definition anses som konkurrenceforvridende og derfor kræver myndighedernes godkendelse.

Dette tyder dog ikke på at være et problem. Den britiske regering har nemlig i sin storstilede Digital Britain-rapport givet det blandende ægteskab sin velsignelse. Det sker i øvrigt samtidig med, at regeringen afviser en privatisering af Channel 4.

Dansk medieægteskab på vej
Det danske mediemarked så et beslægtet initiativ, da Venstres Ellen Trane Nørby i forsommeren foreslog, at Danmarks Radios 11 P4-regioner og de otte TV 2-regioner lægges sammen i et fælles regionalt medieselskab.

Udover et ønske om at få mere lokal og regional nyhedsdækning ud af licensressourcerne var Ellen Trane Nørby interesseret i at undgå, at TV 2-regionerne efter en privatisering af TV 2 ville havne under DR. På sigt forestiller hun sig, at nogle af P4-regionerne og TV 2-regionerne vil flytte sammen.

Ellen Trane Nørbys plan bliver først aktuel, når TV 2 bliver privatiseret, og de selvstændige TV 2-regioner bliver mere hjemløse. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også