TV 2s sats på Tour'en var rigtig set

TV 2s nedprioritering af direkte dækning af prinsedåben ødelagde ikke kanalens faste greb om seerne søndag.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 valgte søndag at bøje af for DR1s dækning af prinsedåben, for i stedet at følge Tour de France til dørs. Den redaktionelle beslutning kostede mange seere i selve timeslottet, men ramte ikke TV 2 set over hele dagen.

Ved langt de fleste beslægtede begivenheder går de to tv-kanaler i direkte konfrontation, hvilket ofte har tiltrukket kritik som ressourcespild, og som regel vindes af TV 2.

DR1 tiltrak søndag eftermiddag 863.000 seere til hele dåben og 648.000 i optaktstimen op til. Det udløste en share på 54 procent. I samme timeslot sendte TV 2 en opfølgende Tour'en debat i studiet, som blev set af ca. 400.000 seere.

TV 2 sendte et fyldigt program med dåbshøjdepunkter fra kl. 20.00, som 540.000 seere fulgte med i. Derudover nød TV 2 godt af flere timers Tour de France afslutning om eftermiddagen.

Det samlede resultat for dagen blev, at styrkeforholdet mellem TV 2 og DR1 var 54 procent kontra 46 procent til DR1. Det er en balance mellem de to store kanaler, som er helt som en normal søndag i foråret.

TV2 fik maksimum ud af dagen
Broadcast  Researcher Simone Krogh fra Mediaedge.cia, mener, at TV 2 alt i alt tog en fornuftig beslutning.

"TV 2 kunne næppe have vundet en bedre share, hvis de havde taget den tradionelle konfrontation. Sagen er jo, at gennem dagen havde TV2 med Touren en gennemsnitlig rating på 400.000 og endda mere de sidste par timer af eftermiddagen. Set i lyset af hvor mange der i alt valgte at følge dåben, ville de med DR's konkurrence ikke genere meget større tal, hvis de valgte at lægge programplanen efter dåben i stedet."


 







 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også