Canal 9 uden kommercielt potentiale

Canal 9's reklamesalg bliver nærmest ikke-eksisterende, før kanalen når et acceptabelt penetrationsniveau.
Per Fanefjord Laursen

Canal9's midlertidige distributionsaftale giver kanalen potentiale til at hæve penetration fra 12-15 procent til op nær de 25 procent. Det afhænger af, hvor mange Stofa-husstande, der vil prøve kanalen.

Men heller ikke  25 procent er et niveau, der giver mening for annoncemarkedet.

”Det er for småt lige nu. Men vi forventer, som flere andre, at niveauet øges til det samme som konkurrenterne,” siger salgsdirektør Lars Nielsen, Discovery Channel.

Canal 9 har lagt reklamesalget hos Discovery Channels danske salgsorganisation, som ledes af Lars Nielsen. De to kanaler klæder hinanden i en salgssituation, for begge henvender sig til mænd, påpeger han.

Canal9 vil nå en penetration på ca. 60 procent af husstandene, forventer Lars Nielsen, og så vil kanalen kunne hente en kommerciel share på 2-3 procent, målt i 15-50 år, som den også vil kunne kapitalisere på.

Den store ubekendte for både Canal9 og salgsorganisationen er fortsat, at flere husstande kræver en aftale med YouSee.

Indtægterne vil afspejle share
”Når Canal 9 kommer op på en 2-3 procent share, vil den også tiltrække sin berettigede andel af tv-annoncemarkedet, og så ligger den samtidig bedre til end konkurrenterne,” siger han og henviser til en bedre programkvalitet samlet set.

Når to af konkurrenterne ikke kan byde på store sportsevents, viser de traktortræk og lignende, hvorimod Canal9 i stedet tilbyder fiktion af høj kvalitet, lyder hans argument.

Canal 9's anden indtægtskilde er abonnement. Den officielle abonnementspris er 23,- kr. pr husstand pr måned.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også