Beskeden seeropbakning til Canal9
Med 25.000 daglige seere over de første tre dage er Canal 9 noget fra konkurrenten på sportsprogrammer, TV 2 Sport, der i samme periode havde en daglig dækning på 225.000, ifølge TNS Gallups TV-Meter.
Højdepunktet for Canal 9 i weekenden var sæsonens første SAS-liga kamp mellem FC Nordsjælland og FC København. Kampen blev vist lørdag mellem 15.00 og 17.00. I gennemsnit fulgte 3.372 seere lokalopgøret.
Til sammenligning havde 3+ på kampen mellem Brøndby og OB, søndag fra kl. 17.00 til 19.00 i gennemsnit 173.530 seere. 3+ har en dækning af husstande på mere end 60 procent.
Potentiale til mere
De første seertal viser dog langt fra Canal 9’s fulde potentiale. Tv-stationen kan ses af 10-15 procent af alle danske husstande, men kun 2,3 procent eller 113.000 seere har indtil nu stillet ind på Canal 9’s programudbud.
Få har signalet
Canal 9 har ikke ved lanceringen opnået distribution hos landets største kabel-operatører YouSee og Stofa. Foreløbig kan tv-stationen ses blandt Canal Digitals abonnenter og de antenneforeninger samme operatør føder med signaler.
Som et forsøg kan husstande i hovedstadsområdet gratis modtage signalet digitalt via antenne. Det er dog usikkert, hvorvidt det bidrager mere end symbolsk til penetrationen, for det kræver enten et tv-apparat, eller en modtagerboks, der kan modtage signalet kodet i MPEG4. Det betyder også, at de kunder, der abonnerer på BoxerTV i trekantsområdet mellem Helsingør, Roskilde og Køge kan modtage Canal 9.
Energiselskabernes IPTV distribution har taget Canal 9 med i TV-pakkerne. Husstande med tilslutning til blandt andre ComX, Dansk Bredbånd og Smile Contents kan se kanalen.