SvampeBob er blevet en milliardforretning
Når SvampeBob Firkant d. 17. juli fylder 10 år, har tv-koncernen bag figuren, MTV Networks, god grund til at hejse flaget.
Ikke alene er SvampeBob, der ligger en del fra den gængse Disney-karakter og -streg, stadig et populært brand, men udgør også en særdeles velvoksen forretning for MTV Networks børnekanal, Nickelodeon. Det skriver Advertising Age.
Alene merchandise-omsætningen ligger på 8 mia. dollars (42,85 mia. dkk.) årligt, mens der er solgt 700 licenser på serien, hvilket gør serien til den mest vidtspredte i MTV Networks historie. Ifølge Advertising Age ser 76 millioner mennesker i kvartalet SvampeBob Firkant mindst én gang og Nickelodeons US-reklameindtægter på SvampeBob menes at ligge på cirka 813 millioner dollars (4,35 mia. dkk.) i perioden 2004-2008.
SvampeBobs fødselsdag er blevet fejret gennem hele 2009 som led i markedsføringen af serien - bl.a. ved Sundance Film Festival, hvor udvalgte stjerner fik et 12 karats SvampeBob Firkant-diamantsmykke. Den 16. juli står SvampeBob for at ringe dagens handel af på børsen i New York - og den gule svamp får æren af at blive den første tegneseriefigur, der kommer til at stå på Madame Tussauds voksmuseer verden over.
- LR