Canal 9 tilbyder cocktail af underholdning og sport

Canal 9 lanceres om syv dage med et attraktivt programudbud, der dog fortsat lider under den lave penetration.
Per Fanefjord Laursen

Den nye sport- og underholdingskanal Canal 9 lanceres den 17. juli med et ganske imponerende programudbud, der har potentiale, men kanalen slås fortsat med, at de store distributører ikke tilbyder kanalen.

Viasat er naturligt ude, YouSee siger nej tak, og kanalen tilbydes kun i antenneforeningerne til dem, der er Canal Digital-abonnenter.

COO Johan Kleberg, Canal Plus i Sverige, der er ansvarlig for det danske Canal9-projekt, vil ikke kommentere på kanalens aktuelle status omkring penetration.

MediaWatch ville gerne vide, hvilken penetration han beregner, at Canal 9 har ved lancering den 17. juli, og hvilke planer, der er for at få flere husstande til at modtage kanalen,
så Canal 9 kan leve op til fodboldrettighedernes krav på en 60 procents dækning. Det skal nås den 31 december.

I forlængelse af det ville MediaWatch spørge ham, om der er nye tiltag undervejs, der kan forny dialogen med YouSee, som ellers fuldstændig har afvist Canal 9.

YouSee gjorde for få dage siden klart overfor MediaWatch, at dialog ikke er aktuelt, fordi alle pladser i YouSee-pakkerne er disponeret i lang tid fremover.

Åbner med FCK
Canal 9 viser den 18. juli kampen FC Nordsjælland - FC København, som den første smagsprøve på sine udvalgte SAS Liga kampe. Canal 9 kan tage det 2. og 5. valg af kampe i hver spillerunde. Førstevalget ligger hos TV3+.

Kanalens programflade bliver cirka 40 procent sport og 60 procent underholding, med store filmtitler, realityshows og flere kvalitetsserier i den tunge ende. Sporten er fortrinsvis koncentreret i weekenden.

Den distribueres foreløbig af Canal Digital, Boxer TV, ComX og Dansk Bredbånd. Det vurderes fortsat, at Canal 9 kan ses af 12-17 procent. Boxer TV vil bidrage til penetrationen, men det bliver først en faktor efter den 1. november, og i tiden efter ved ingen, hvor mange vil abonnere på Boxer.

Canal9 skal formentlig også på sigt forholde sig til, at Viasat og TV 2 Sport ikke vil acceptere de juridiske omstændigheder ved Canal9s køb af de danske fodboldrettigheder, der oprindelig var blevet solgt til Telenor.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også