Stærk seerstart på Tour'en

Seerpotentialet i Tour de France tegner ekstra lovende for TV 2 i år, vurderer mediabureau.
Per Fanefjord Laursen

Lørdag og søndag gik TV 2's dækning af Tour de France i gang - nu igen med Jørgen Leth ved mikrofonen.

Tour'ens første dage bød på gode seertal, selvom der også var dømt strandvejr, og overgik de sidste par års indledende kørsler. 1. etape tiltrak i snit 400.740 seere, mens søndagens etape havde 336.040 seere. Sidste år var der henholdsvis 153.170 og 185.685 seere til de første etaper.

"Det gavner sandsynligvis seerinteressen, at sommeren 2009 kun har Tour'en som det store sportslige og tv-mæssige højdepunkt - modsat sidste år, hvor sommeren bød på både med EM, Tour'en og OL," siger Broadcast Director Flemming Jensen, Mediaedge:cia.

Dertil kommer at Lance Armstrongs tilbagevenden til Tour'en muligvis også er et trækplaster og er med til at skabe rammen for en klassisk Tour de France, lyder vurderingen fra Mediaedge:cia.

TV 2's - og DR's - sene udsendelser med opsummering af dagens cykelbegivenheder er mere eller mindre på niveau med sidste års seertal.

De to gode dage med Tour'en slog ikke for alvor igennem på ugens share. TV 2's hovedkanal placerede sig i en kommerciel share på 44,8 - beskedne 0,4 under 2008.

Tennis løfter TV 2 Sport
På TV 2 Sport var det også aktuelle sportsevents, der flyttede andele.

TV 2 Sport nyder godt af danskernes interesse for Wimbledon og de stærke Williams' søstre. Sportskanalens dækning resulterede i en vækst på 1,4 sharepoint op til en kommerciel share på 4,3.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også