Ekspert: FCK på DR1 til efteråret

Canal 9 og DR kommer til at dele SAS Liga-kampe lige mellem sig, fordi Canal 9's penetration er alt for lav, spår kommentator.
Per Fanefjord Laursen

DR vil i den kommende fodboldsæson vise én superligakamp hver eneste spillerunde - endda som andenvælger, hvilket givetvis betyder, at der bliver tale om en Brøndby- eller FCK-kamp.

Det synes nemlig uundgåeligt, at Bonniers Canal 9 bliver nødt til at placere mindst halvdelen af sine 60 erhvervede superligakampe på DR 1. Sådan lyder analysen i hvert fald fra kommentatoren og sportsbloggeren Kurt Lassen i et indlæg på journalisten.dk.

Canal 9 projektet er langt fra på skinner, som MediaWatch  skrev i sidste uge, og de nye svenske rettighedshavere har uoverstigelige problemer med at skabe tilstrækkelig penetration på markedet til at kunne udnytte det antal kampe, kanalen for nylig erhvervede sig eller sublicensierede hos norske Telenor.

Langt fra krav til penetration
I et 'best case-scenario' har Canal 9 en penetrationsgrad på 12 procent, eller hvad der svarer til 290.000 husstande. Den procent kan henover det næste halve år måske nå 15 procent, og derfor er det tvingende nødvendigt med så mange kampe på DR.

Hvis Canal 9 skal gøre sig håb om at komme op i nærheden af 60 procent i penetration, kræver det, at Yousee eller Telia Stofa tager kanalen ind. Men Yousee har vendt tommelfingeren ned, da de ikke ønsker at fordyre deres i forvejen dyre pakker med en kanalpris på 25 kroner for Canal 9, og fordi de i forvejen er dækket ind på sportsområdet.

DBU og Divisionsforeningen tager situationen med ro. De ser gerne en ny spiller på markedet for at skrue op for konkurrencesituationen og dermed i givet fald også for prisen til næste aftalerunde, og så længe Canal 9 opfylder penetrationen på DR, er de tilfredse.

Telenor brændte fingerne på fodbold
Telenor købte som bekendt 66 kampe, eller to kampe i hver spillerunde, i den rekordstore tv-aftale til 1,1 milliard kroner, som dansk fodbold indgik med MTG, TV2 Sport og Telenor for godt et år siden. Aftalen træder i kraft midt i juli og løber i tre år.

Telenor havde ikke et naturligt vindue at udstille sin vare i, men brugte i udgangspunktet DK4 og DR som den nødvendig løftestang til 60 af kampene og seks kampe på DR, der kunne sikre en 60 procents penetration.

I forvejen havde Telenor købt DR’s OL- og håndboldrettigheder i forlængelse af den store spareplan på DR, og Telenor gik også aggressivt efter en superligapakke i tv-aftalen. Men nordmændene tabte opløbet om gatekeeper-rollen og stod pludselig med rettigheder, der var svære at gøre kommercielt bæredygtige.

Viasat har grund gjort indsigelse til Konkurrencestyrelsen, der i sin tid tilså udbuddet af tv-pakkerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også