Stigende seerinteresse for musik-tv

Voice TV lægger afstand til MTV, men der er tilsyneladende plads til mange musik-tv-kanaler med dansk programmering.
Per Fanefjord Laursen

Danske musikdrevne tv-kanaler udviser vækstvilje, viser en status på kommercielle shares for Voice TV, VH1 og MTV i uge 21.

Den mere voksne VH1 er i fornem vækst, målt i kernemågruppen 21-50 år. Også SBS' yngre Voice TV vokser og placerer sig endda som markedets mest benyttede tv-kanal, til trods for at der her måles bredt i 21-50 år.

VH1s søsterkanal, MTV Danmark, der fylder fire år den 4. juni, fastholder sin position, trods betydelig vækst blandt konkurrnterne.

MTVs flade er også dansk programmeret, men i de senere år mindre grad drevet af videoer. MTV Danmark sender til eksempel 2009 MTV Movie Awards den 4 juni, hvor de første klip fra 'The Twilight Saga: New Moon' har premiere sammen med smugkig fra de nye Harry Potter- og Tranformers-film.

Broadcast Director Flemming Jensen, Mediaedge:cia, har noteret sig, at der i sidste uge var ganske god opbakning til flere nichebrands med musik tv.

"Der er efter min mening plads til alle tre, for deres profil er forskellig. Vækstpotentialet synes størst hos VH1, hvor målgruppen er bredere og større," siger Flemming Jensen, Mediaedge:cia.

Flemming Jensen minder imidlertid også om, at shareniveauerne, målt år-til-dato, måske nok sænker begejstringen en smule. Tallene er for Voice 0,6 pocent i 2008 og 2009, mens MTV er dykket fra 0,8 til 0,7, og VH1  er "stormet" frem fra 0,2 til 0,7. 

TVshares i uge 21, 2009 vs. 2008 
                Uge 21                  Vækst
VH1         0,8%                      +0,5
Voice TV 0,9%                      +0,4
MTV dk    0,5 %                          0

Kilde: Gallup, 21-50 år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også