Kun landskamp for digitale seere

Den vigtige VM-landskamp i juni skal trække kunder til digitalt tv på Viasat, YouSee, TDC og Telia. De fire aktører har dannet en usædvanlig aliance og købt den dyre kamp.
Per Fanefjord Laursen

VM-kvalifikationskampen i fodbold mellem Sverige og Danmark den 6. juni bliver sendt direkte i dansk tv. Tv-distributørerne YouSee, Stofa, Viasat og TDC er gået sammen om at købe og vise kampen på digitalt tv. Derfor er det uklart, hvilken kanal kampen ligger på.

Det usædvanlige initiativ betyder, at husstande med digitalt tv-signal fra en af de fire distributører får gratis adgang til Råsunda Stadion i Stockholm, når landsholdet møder ærkerivalerne.

For distributørerne har det været afgørende, at ingen af de store landsdækkende tv-stationer var interesserede i at købe kampen.

"Vi skal betale temmelig meget for at vise kampen, og det er også baggrunden for, at vi ikke bare sender den gratis ud til alle. Vi er ikke en tv-station, men vi ser det som en god mulighed for at få gjort reklame for digitalt tv, og så håber vi selvfølgelig også, at det kan føre til, at flere vælger at blive digitale kunder. Fodboldfans, der ikke har eller ønsker digitalt tv, kan forhåbentlig få lov at kigge med hos familie eller venner, der kan se kampen" siger vicedirektør fra YouSee, Ulf Lund.

Viasat har i flere år kun sendt digitalt TV, og det betyder, at alle deres kunder får adgang til kampen:

”For os er sport og i særlig grad fodbold en vigtig del af vores udbud. Derfor sætter jeg pris på, at vi har kunnet finde en model sammen med YouSee, TDC og Stofa, som betyder, at vi endnu engang kan glæde vores kunder med en landsholdskamp. Samtidig sørger vi for, at mange sportsbarer og beværtninger får adgang, så de fodboldfans, der ikke har digitalt TV, alligevel kan nyde kampen”, siger administrerende direktør for Viasat, Kim Poder.

Aftalen er kommet i stand efter længere tids spil i kulisserne om rettighederne til kampen, hvor det danske landshold så godt som sikkert kan opnå en plads ved næste sommers VM i Sydafrika. Rettighederne til kampen ejes af det schweiziske agentur Kentaro, som har købt kampen af det svenske fodboldforbund.

”Vi har længe forhandlet med danske tv-stationer, men vi har på intet tidspunkt været blot i nærheden af, hvad vi mener, der er rimeligt for en kamp af den kaliber. Vi har overvejet alt fra pay-per-view til slet ikke at sælge kampen i Danmark, men jeg er glad for, at vi nu sammen med de fire distributører er kommet frem til en aftale, hvor en stor del af den danske befolkning kan se kampen”, siger Phillip Grothe, administrerende direktør i Kentaro.

Man skal abonnere på digitalt tv for at kunne se kampen. Alle kunder hos Viasat eller med abonnement hos TDC TV/TDC Home Trio samt Telia TV er digitale kunder. De har alle mulighed for at se kampen. Hos YouSee og Stofa er det kun kunder med abonnement på digital tv, dvs. kunder der har en digital set top boks, som kan se kampen.

De enkelte selskaber vil senere orientere om, hvilken kanalplads kampen vises på.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også