TV 2 går efter VM kamp

TV 2 har budt på rettighederne til at vise Sverige-Danmark, men det sidste bud og strategtisk træk er næppe taget i forhandlingsspillet op til kampdag den 6. juni.
Per Fanefjord Laursen

Om godt måned spiller Danmark det meget vigtige opgør mod Sverige på vej mod deltagelse i VM, men som omtalt på Mediawatch vil ingen tv-selskaber binde an med at købe rettighederne til kampen, der koster 7-8 mio. Det er 2-3 mio. mere end tilsvarende kamp plejer at koste.

DR har ikke råd, siger DR1-chef Ulla Pors ligeud.

TV 2 ville først hverken indikere det ene eller det andet, men erkender nu overfor BT:

”Vi har budt på kampen, men jeg tror ikke, at vi har budt tilstrækkelig højt,” siger Frederik Lauesen, TV 2 Sporten.

TV3 oplyser, at man ikke har budt, fordi en investering i den størrelsesorden ikke kan løbes hjem. De mange seere, kampen vil tiltrække, kan ikke sælges til annoncemarkedet, som efterspørgsel på reklametid er i øjeblikket.

Hemmelig TV3 plan
MediaWatch-kilder spekulerer dog i, at TV3 lurepasser og har en hemmelig plan; nemlig at byde højt i sidste øjeblik og så udbyde det vigtig opgør som en ’highpay event’.

Ikke alene ’redder’ TV3 så fodbold-Danmark i sidste øjeblik, man kan også score en net sum ved at sælge adgang til kampen. Hvis man eksempelvis kunne få 100.000 husstande til at betale 125 kr. Samme model, som Viasat har gennemført med boksning før i tiden

Distributionskrig i efteråret
Trods høj pris og lav reklameefterspørgsel kan kampen være værd at købe, hvis visse aktører betragter den som en løftestang og en positionering før efterårets kamp om distribution. Den blusser op, når Boxer kaster mange nye, mindre og billigere tv-pakker ind i markedet.

Det kunne friste TV3 til at erhverve den kostbare kamp som en ren marketinginvestering for at minde deres nuværende og nye abonnenter om, hvorfor det er værd at betale en høj pris for adgang til TV3 og TV3+. Det ville omvendt også minde Boxer om, hvorfor selskabet bør sikre sig, at TV3-kanalerne er med i udbuddet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også