Ingen tv-kanal til fodboldbraget mod Sverige

Opdateret fredag: Tv-selskaber er fortsat tøvende overfor den meget attraktive VM landskamp i juni, der bærer en heftig prisseddel på otte mio. kr.
Per Fanefjord Laursen

Det er både et nordisk fodboldbrag og en medieevent i luksusklassen, når Danmark møder Sverige den 6. juni. Mødet er en nøglekvalifikationskamp på vejen mod VM i Sydafrika.

Det er dog stadig uafklaret, hvilket medie der skal nyde godt af den store interesse. Kun vides det, at P3 dækker kampen.

Ifølge branchekilder kræver Hagenburg Media, der har rettighederne, otte millioner kroner for kampen. Da Danmark mødte Sverige for knap to år siden, kostede det angiveligt fem millioner at vise kampen.

Det er en temmelig usædvanlig situation, at en så interessant kamp - både sportligt og kommercielt - ikke har en tv-kanal. Godt en måned før spilledag er det fortsat svært at indhente tilkendegivelser fra tv-selskaberne.

TV3: DR bør vise kampen
TV3 har haft rettigheder til landsholdets andre udekampe, men har ikke købt denne kamp, selv om man gerne ville - set ud fra en seermæssig betragtning.

"Men som reklamemarkedet er lige nu, har vi ikke mulighed for at byde på den. Det er en ren finansiel vurdering baseret på den pris, udbyder ønsker, og det faktum at efterspørgslen på reklametid og TRP'er forventes at ligge under udbuddet," siger direktør Jesper Grønholdt, der mistænker at det samme gør sig gældende for hans konkurrenter på reklamemarkedet.

TV3 mener, det er en oplagt mulighed for DR at byde på kampen. DR er ikke ramt af finanskrisen og har tidligere købt kampe i år. DR erhvervede Aabs kampe i UEFA Cup.

"Sverige-Danmark er vel den største sportsbegivenhed i år, og derfor kunne det jo være public service at sikre kampen til danskerne," foreslår Jesper Grønholdt.

DR: Desværre
Ulla Pors, chefredaktør DR1 siger nu til BT:

"Vi ville frygtelig gerne sende kampen, men har desværre ikke råd. Jeg synes i den grad, at fodboldlandsholdet hører hjemme på DR1, som er alle danskeres tvkanal, men priserne for kampene er blevet så høje, at vi ikke længere kan være med."

Hos TV 2 Sport er man ikke blind for det profileringspotentiale, der er i VM-opgøret, men man konstaterer, at priserne på den type kampe er alt for høj.

"Og én enkelt event giver os ikke noget løft," siger direktør Claus Bretton-Meyer.

TV 2 er slet ikke uinteresseret i kampen, men vil ikke bringe emnet ud i pressen, erfarer MediaWatch.  

SBS TV vil ikke besvare MediaWatchs spørgsmål om, hvorvidt man interesserer sig for landskampen den 6 juni.

Kompliceret forhandlingsdans
MediaWatch-kilder vurderer, at den høje pris betyder, at tv-selskaberne lige nu udfører en ekstra kompliceret forhandlingsdans. Flere er helt overbeviste om, at sælger og en køber nok skal finde hinanden. Tv-selskaberne har før slået på dommedagstrommerne omkring prisniveauet for rettigheder, og rettighedsindehaverne har ingen interesse i et usolgt produkt.

Sidst der var rigtig tvivl om tv-dækning af en fodboldslandskamp er knap ti år siden, da TV3 af politiske årsager ikke kunne få lov at købe en EM-kvalifikationskamp mod Wales, pågrund af for lav penetration, og DR og TV 2 ikke var intersseret i at bruge penge på kampen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også