Metronome er stadig sulten

Elisabeth Murdochs Shine Group giver Metronome adgang til flere hyldemetre med tv-formater, men det får ikke adm. direktør Merete Mortensen til at erklære kollegaerne krig.
Tine Brødegaard Hansen

Metronome er nu en del af Shine Group, en af produktionsbranchens tunge spillere, som kan udvikle og skrabe mange attraktive tv-formater til sig, men det gør ikke produktionsopgaven lettere, siger Metronome-direktør Merete Mortensen.

"Jeg vil ikke sige, at "nu får de andre produktionsselskaber bank", for det er stadig den lokale eksekvering af programproduktionen, der er afgørende for, om tv-stationerne bestiller flere end en sæson af et program, selvom man har stærkt format-katalog. Derfor skal vi være lige så sultne og stræbsomme som altid."

Udover at få adgang til et omfattende formatkatalog regner Merete Mortensen ikke med forandringer, når det gælder Metronomes ledelse, navn eller selvbestemmelsen.

"De får ikke noget ud af at begrænse os, vi er de største på det skandinaviske marked og formentlig også de sundeste. Shine Group kender produktionsbranchen og går efter de dygtige tv-skabere. De har mange formater selv, men synes også vores er gode, så de kommer ikke bare til at være ejere men også samarbejdspartnere."

Tv-stationernes programindkøb til efterårssæsonen er i hus, men Merete Mortensen ser frem til næste år, hvor Metronome i kraft af den nye ejer vil have flere programmer 'at pitche', det vil sige at tilbyde, tv-stationerne.

Hun har allerede ved flere lejligheder mødt Elisabeth Murdoch, der har opbygget Shine Group siden 2001 og er datter af Rupert Murdoch, der står bag det omfattende avis- og tv-imperium News Corporation.

"En fascinerede kvinde", lyder Merete Mortensens beskrivelse.

"Hun virker bestemt ikke bare som fars datter, men som en dygtig forretningskvinde, der har været meget engageret i købet og snart kommer på rundtur i hele Metronome-koncernen."

Salgsprisen på 500 mio. kr. er der heller ingen grund til at ærge sig over. I de seneste tre år har omsætningen i produktionsselskabet været på omkring 700 mio. kr., mens overskuddet har været mindre stabilt.

Shine Group har blandt andet populære serier som 'Ugly Betty' og 'The Office' i den amerikanske udgave i porteføljen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også