Metronome på 'fast track' til Hollywood

Med Shine Group som ejer, får Metronome en unik mulighed for at slå igennem på det amerikanske og britiske marked, siger iagttager.
Tine Brødegaard Hansen

Får man sine tv-formater afsat i USA eller UK, ligger de globale tv-markeder åbne. Den øvelse bliver meget nemmere for Metronome med Elisabeth Murdochs køb af Metronome fra Schibsted til 500 mio. kr.

Sådan opsummerer Ed Waller, redaktør ved C21 Media, der dækker om tv-produktionsbranchen, Metronomes muligheder med sin nye ejer.

"Metronome har ambitioner om at få formater til Hollywood og til det formål er Shine Group en af de bedste veje dertil. De producerer allerede drama og comedy til NBC."

Med internationale spillere som Sony i ryggen er der både dybe lommer, rådgivning og gode forbindelser at hente med Shine Group som ejer, vurderer Ed Waller.

Hans gæt er, at kampen om at vinde Metronome har været hård, da det skandinaviske tv-produktionsmarked er domineret af helt store spillere som Freemantle, der ejer Blu som producerer X Factor, Zodiak TV, Strix TV og Eyeworks, der i sommer opkøbte Easy Film.

"Den økonomiske krise gør, at der er kamp om at opkøbe de ledige produktionsselskaber, fordi man søger at konsolidere sig. Det er også bevist, at skandinaviske formater kan fungere over hele verden, så det er et godt marked at teste og udvikle formater på," siger Ed Waller.

Metronome bliver Shine Group spydspids på det skandinaviske marked, der skal kæmpe mod stærke konkurrenter som Freemantle og Eyeworks.

Gode og velafprøvede tv-formater fungerer som spydspidser på nye markeder, der gør det muligt at udkonkurrere lokale produktionsselskaber, der ellers typisk har en fordel ved at kende markedet bedre.

Derfor kan Metronome-formater som 'Clash of the Choirs' (da. 'Allstars', red.) og 'Single Moms' gøre det muligt at realisere Shine Groups internationale ambitioner, mener Ed Waller.

For mens velafprøvede, internationale tv-formater, såsom Freemantles X Factor, er sikre satsninger for tv-stationerne, er de produktionsselskabernes mulighed for at vokse til globale milliardforretninger.

Med Shine Groups indtog i Skandinavien via Metronome-købet er posen for alvor rystet på tv-produktionsmarkedet.

Baggrund
Giganternes kamp om Skandinavien. I 2005 købte Freemantle sig ind i det danske produktionsselskab Blu, der producerer X Factor, og ekspanderede til Sverige. ITV Global købte det svenske produktionsselskab Silverback i 2008. Også det hollandske produktionsselskab Eyeworks er gået på indkøb i Danmark, hvor Easy Film i sommer blev en del af koncernen. Italienske De Agostini har ligeledes opkøbt Zodiak TV, som danske Mastiff er en del af.

Kilde: C21 Media

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også