DR1 ramt af seer-erosion

Tv-markedets fortsatte fragmentering gør for alvor ondt på DR1. Kanalen savner sin solide 'X Factor' fredag og andre programmer, der runder én million.
Per Fanefjord Laursen

Presset på DR1, der tidligere har været omtalt på MediaWatch, fortsætter. Det viser de nyeste seertal for uge 17.

I de seneste fire uger har DR1 holdt et niveau på 24,5 procent, hvilket er 2,2 sharepoint under de samme uger sidste år.

I den forgangne uge lå DR1 på 23,8 sharepoint eller 2,5 point under 2008.

Målt blandt den yngre befolkningshalvdel - de fremtidige licensbetalere på 21-50 år - falder sharen helt ned til 18,6 procent.

Ifølge Mediaedge:cia er det symptomet på DR1's vigende styrke og svigtende træfsikkerhed i primetime.

Hovednumre som "Min Italienske drøm", "Mission: Baby" og "Diagnose søges" når godt 600.000 seere. Pæne tal, men ikke helt de tal, der slår huller i sharevæggen.

"De sidste mange uger har DR måttet kigge langt efter seertal oppe over én million. Seer-blockbusters luner jo og løfter også omkringliggende programmer. DR1's primetime synes at mangle den seertyngde, der lå i titler som 'Sporløs' og 'Hammerslag', dramaer eller 'X Factor'," lyder vurderingen fra Broadcast Director Flemming Jensen.

DR kan trøste sig med, at søsterkanalen DR2 holder niveauet fra 2008 de seneste fire uger med en share på fem procent og endda stiger til 5,4 i sidste uge.

Små kanaler presser sig på
Det er ikke TV 2's hovedkanal, der presser DR1. Set over de seneste fire uger har TV 2 tabt 1,5 point til et niveau på 32,6 procent.

Presset på markedet kommer fra en stime af helt små aktører, der alle ønsker sig en bid af seningen - og får det. TV 2 News, TV3 Puls, TV 2 Charlie og 6'eren har de seneste fire uger sammenlagt vundet 3,7 sharepoint målt i 3+.

Kilder: Gallup, Mediaedge:cia

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også