Tv-selskaber står stærkt i efteråret

Annoncører, der ikke indgik årsaftaler med tv, kan komme til at fortryde det, fordi mediet muligvis vil melde udsolgt i efteråret. Det skyldes tv's særlige markedsmekanismer.
Per Fanefjord Laursen

"Annoncørerne kan risikere, at de tv-priser, ad-hoc-kunder skal betale, bliver væsentligt højere, end tilfældet er for kunder med åraftaler," spår TV Director for bureaugruppen Aegis.

Dansk Annoncørforening oplyser, at der er blevet indgået væsentlig færre tv-åraftaler i 2009 i forhold til 2008. Årsagen er, at det var muligt for annoncørerne at få mere for mindre, eller at man skulle binde færre penge for at få de samme priser eller bedre priser. DAF ved ikke hvor mange færre.

Hvad annoncørerne ikke tænkte på var, at tv-markedet står over for et efterår, hvor tv-stationerne har stort set det samme lager af TRP'er som året før; hvor efterspørgslen i kroner vil blive nogenlunde den samme, men hvor efterspørgslen på TRP'er vil stige markant på grund af de lavere priser.

Mikael Ostenfeld, TV Director, Aegis, tror, markedet hurtigt kan havne i en situation, hvor visse stationer må melde udsolgt i efteråret. Det kan frygtes, at kunder uden årsaftaler vil være tvunget til at afvikle kampagnerne på stationer, som ikke vil være optimale for målsætningen og til priser, som er højere, end de priser man kunne have forhandlet sig frem til i en egentlig årsaftale.

Var det uklogt af annoncørerne at neddrosle årsaftalerne?

"Det afhænger 100 procent af kunden. Har man fuld fleksibilitet over placeringen af kampagnerne, kan det være en fordel at køre ad-hoc. Skal man derimod afvikle kampagner på bestemt tidspunkter, bør man lave aftaler, fordi man måske ikke kan tåle at misse en kampagne pga. udsolgt/høje priser. Derudover vil udsolgt på en station forplante sig til de øvrige: Vi forventer, at Viasat-kanalene får udsolgt i efteråret. Det vil øge presset på TV 2 og især SBS TV. De får måske ikke udsolgt, men de kan nok kræve noget højere priser end for nuværende. Netop som følge af ændringen i efterspørgselssituationen. Man kan altså risikere, at priserne for ad-hoc-kunder bliver væsentligt højere end tilfældet er for kunder med aftaler," siger Mikael Ostenfeld.

Rådede I jeres kunder til at lave store årsaftaler trods markedssituationen med pressede tv-selskaber?

"Igen, det afhang helt af, hvad kunden kunne få ud af at lave aftaler. For nogen kunne det betale sig at binde alt i aftaler, for andre kunne det ikke betale sig og for andre igen kunne det betale sig, at binde en del i kontrakter."

Du tror på udpræget udsolgt på tv i efteråret?

"Ja helt sikkert. Af tre grunde. For det første stiger seningen nok ikke meget i forhold efteråret 2008, og for det andet kommer omsætningen til at ligge på niveau med efteråret 2008, som allerede indeholdt recessionen og endelig er TRP-priserne faldende. Derudover ligger der et slagsmål om kunder mellem YouSee, den nye Boxer, Canal Digital, Viasat og andre udbydere om de analoge husstande. Bliver der pumpet en masse kroner ind i dette marked, vil det øge presset."

Er det godt eller skidt?

"Jeg ved ikke, om det er godt eller skidt. Det kan blive skidt for dem, som ikke har lavet aftaler. Men vi er meget klogere omkring juletid."

Det er vel godt nyt for tv, men hvad kan annoncemarkedet gøre?

"Det er ikke nødvendigvis godt nyt. Som mediabureau håber vi naturligvis på stigende omsætning i efteråret. Status quo ift. 4.kvartal 2008 er ikke nødvendigvis godt, idet omsætningen faldt drastisk i denne periode. Mediabureauerne og stationerne håber på stigninger ift. Q4 2008. Hvad annoncørmarkedet kan gøre, ved jeg ikke. Men jeg ved, at hvis jeg var kunde, ville jeg udnytte markedsituationen; historisk høj dækningsevne (drevet af høj sening) kombineret med meget lave priser giver med garanti høj ROI."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også