Bundrekord til TV 2

TV 2 taber væsentligt terræn over for de kommercielle konkurrenter og ender sandsynligvis med et "ikke bestået" for forårets programstrategi.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 hovedkanalen faldt drastisk i uge 16 til en kommerciel share (21-50) på 39,6 procent, som efterlod hele netværket på knap 52 procent - eller knap fire point under sidste års niveau. Det kan tegne en faretruende tendens for TV 2 for andet kvartal, der med den aktuelle share slår bundrekord siden 2003.

Hos Mediaedge:cia er man dog ikke parate til at ringe med katastrofeklokken på grund af en mindre god start på kvartalet og én enkelt meget dårlig uge.

"Kvartalet er kun tre uger gammel, men tendensen er bestemt skræmmende for TV 2. Jeg er dog sikker på, at den retter sig lidt i denne uge, hvor der ikke er Champions League-fodbold, men det ændrer ikke på, at TV 2 endnu ikke har formået at slå tilbage med hovedkanalen," siger Broadcast Director Flemming Jensen, der noterer, at foråret næsten er gået, og første halvår sandsynligvis bliver et 'ikke bestået' til TV 2.

TV3 slår tilbage
TV 2's lunkne uge er en kombination af mange faktorer, og der er ingen konkrete fiaskoer i programfladen. Der er dog ingen tvivl om, at TV3-gruppen, nu med tre kanaler, udviser ny styrke til at slå igen. TV3-kanalerne nød en sharestigning og ligger dermed for første gang længe lige over 21 procent og lidt over sidste års niveau. Med 21 procent lægges samtidig klar afstand til SBS TV. Forklaringen er, at TV3 Puls er oppe på to point, samtidig med at Champions League-kampe sikrede TV3+ en share, der overhalede TV3.

"Tillykke til TV3, men usikkerhedsmomentet for gruppen er jo, at gruppens vækst hviler på udvalgte fodboldevents på TV3+, der driver shareniveuaet op."

SBS holder niveauet fra tidligere uger på 14,2, men det er blevet sværere at overgå niveauerne fra 2008. Kanal 4 nyder ikke samme fremgang, som tidligere på året og det er dermed Kanal 5 og 6'eren, der i øjeblikket holder stabiliteten.

Dårlige udsigter for efteråret
Når Mediaedge:cia ser frem,stiller bureauet spørgsmålstegn ved, om TV 2's dramasatsninger og andre ting kan løfte 2. halvår i det marked, der tegner sig. 2008-foråret var et rigtig dårligt halvår for TV 2, og kanalen ligger trods det ét sharepoint lavere indtil nu i 2009. Bureauet har svært ved at se, hvad der skulle kunne løfte sharen før efter sommeren. TV 2 vil uden EM fodbold i år få et endnu større tab, end det der er realiseret nu. Økonomisk betyder det dog ikke så meget for TV 2, da der er masser af ledig reklameplads.

"Skal man endelig have et rigtigt dårligt halvår, så er timingen fin. Det er dog vigtigt for TV 2, at de vender udviklingen i efteråret. Dels for at have plads til en forhåbentligt let stigende efterspørgsel, men ikke mindst også for, at annoncørerne og bureauerne stadig vil allokere en stor budgetandel i 2010," lyder rådet fra Flemming Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også