DR1-share styrtdykker

Trods 'X Factors' enorme gennemslagskraft og seerinteresse taber DR TV opbakning i den yngre erhversaktive befolkning.
Per Fanefjord Laursen

De yngre befolkningsgruppers opbakning til DR TV er vigende. Hovedkanalen DR1's share er nærmest styrtdykket fra 30,5 procent i 2004 til kun 23,8 i år, målt år til dato blandt de 21-50 årige.

Samlet set er DR TV dog "kun" faldet fra 33,5 procent til 27,6.

Forklaringen er, at DR2 gennem årene har styrket sin position, og det kompenserer til dels for den vigende tendens med en stigning på 0,8 sharepoint. Dermed står DR2 på 3,8 procent.

Det har ikke været muligt at indhente en kommentar til DR's vigende opbakning. DR's medieforskning har tidligere forklaret et generelt fald med, at der er et større udbud af tv-kanaler, som tiltrækker sig ekstra forbrug, mens de større kanaler som DR1 bruges i samme antal minutter. Men det samme antal seerminutter i et større samlet sum af tv-forbrug, fører uundgåeligt til en faldende andel.

DR TV lancerer tre nye tv-kanaler den 1. november, som på sigt kan stabilisere DR's sharetab. Også selv om de ikke direkte henvender sig til de 21-50 årige. Deres distribution er imidlertid meget usikker i skrivende stund. De får plads i mux2, som ikke ret mange kan modtage, fordi det kræver en MPEG4 modtageboks, som få har. 

Om de også får plads hos YouSee er uafklaret.

Kilde: Mediaedge:cia

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også