Tv-selskaber styrer uden om fyringer

Rettidig omhu og konstant fokus på omkostningerne er forklaringen på, at private tv-selskaber ikke skal fyre medarbejdere i krisetider.
Per Fanefjord Laursen

Medierne er fyldt med historier om fyringer hos især printmedierne, men der er ingen overskrifter om fyringer hos private broadcastere - med én markant undtagelse: den voldsomme nedskæring, som SBS Radio foretog forleden.

Tv-reklameomsætningen styrtdykkede ellers med 15-20 procent i første kvartal, og GroupM spår forsigtigt et fald på 10-15 procent for hele året.

MTG var forberedt på et skidt år og undgår at afskedige folk.

"Ligesom alle andre mediehuse mærker vi også, at der er ”stormy weather”. Vi har dog som altid fokus på omkostningerne og allerede i 2008 forberedte vi os på et svært 2009 for netop at undgå at skulle ud i fyringsrunder eller andet," siger direktør Jørgen Madsen, MTG.

Tæring efter næring
SBS TV's direktør Henrik Ravn peger også på, at rettidig omhu gør en forskel.

"Modsat vores konkurrenter, så har vi haft stor seerfremgang gennem det seneste år, og det nyder vi jo godt af nu. Det handler jo om at sætte tæring efter næring samtidig med, at man læser tidens trends så tidligt som muligt. Vi har været igennem en periode med rigtig meget vækst de seneste år på tv-markedet, så man behøvede nok ikke være et orakel for at forudse, at den udvikling ikke fortsatte i en uendelighed. Derfor lod vi være med at trykke speederen i bund og ansætte folk i 100-tal under opturen, og det kommer nok os og alle mine gode medarbejdere til gavn, her hvor markedet er vendt. Det har i hvert tilfælde betydet, at vi ikke har haft større driftsmæssige forstyrrelser siden 4. kvartal sidste år, hvor markedet vendte," siger han.
 
Direktøren minder om, at SBS både kunne lancere ny kanal, lancere nye sportsrettigheder på kanalerne og indsætte en dyr egenproduktion, Wipe Out på Kanal 5.

100FM på budget
Modsat SBS Radio har Talpa Radio Danmark, der driver Radio100FM og Radio Soft, ikke været ude i store nedskæringer. Radio ligger helt nede i index 60, ifølge DRRB tallene for januar-februar. Hverken SBS Radio og Talpa Radio kan dog genkende så lavt et index i deres egen omsætning, erfarer Mediawatch.

"Vi foretog visse nedskæringer tidligere. Men vi har ingen planer om at trimme organsationen, da vi ligger på budget i første kvartal. Nærmest tværtimod, vi har satset på øget distribution og ansat ny programchef," siger Jim Receveur. Han mener ikke, 100FM har råd til at droppe værter.

Men direktøren erkender dog, at et par langsigtede projekter er sat på standby på grund af usikkerheden i markedet. Usikkerheden går dog mere på den politiske uklarhed, der hersker omkring hele radiomediet. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også