Finanskrise smadrer tv's succes

De kommercielle tv-kanaler har betydelig flere varer på hylderne i 2009, men de fået meget sværere ved at sælge dem til annoncørerne.
Per Fanefjord Laursen

Reklame-tv er et stærkt medie. Det kommercielle tv-marked vokser i volumen og nyder en styrket seeropbakning.

Tv-seningen i 2009 blandt de 21-50 årige er steget hele 21 procent sammenlignet med sidste år. Det er en høj stigning, der ikke umiddelbart lader sig forklare. Mediaedge:cia peger på det øgede antal nye kanaler og deres voksende udbredelse. Derudover er der samtidig investeret flere penge i programmer på mange af kanalerne, hvilket samlet betyder, at kvaliteten både i dybde og bredde er steget.

Stigende sening blandt personer 21-50 år påvirker tv-stationernes kommercielle muligheder positivt, fordi de kan levere højere ratings i den attraktive målgruppe. Da DR samtidig taber seerandele i markedet, betyder det, at stigningen i det kommercielle marked er endnu større.

Den dårlige nyhed
Den dårlige nyhed for tv er, at der ikke er kunder til alle de nye ratings, som tv kan levere. Omsætningen på tv-markedet er faldet med ca. 15 procent og står til et fald i hele 2009 på 10-15 procent.

Trading Director Kenneth Brenøe, GroupM, forklarer, at det forhold skaber ny situation.  

"Når det kommercielle udbud er stigende, men annoncemarkedet holder igen, falder priserne markant . Der afvikles derfor flere TRP'er (Target Rating Point), som koster annoncørerne langt mindre. Kombinationen er især usund for TV 2, fordi de får færre penge og samtidig har leveret lidt færre TRP'er."  Brenøe vil ikke oplyse konkrete prisfald.

Kenneth Brenøe er bange for, at tv-sekskaberne vil udsætte programsatsninger, fordi de ikke kan sælge alle deres rating. Til gengæld er han optimistisk på vegne af især TV3 og SBS, der kan komme styrket ud af krisen, når efterspørgsel på tv-annoncering stiger igen.

Mere kommerciel sening
Det er SBS TV, der høster den største procentuelle stigning på sening.

SBS TV går frem med ca. 40 procent i seertid, samme niveau som stigning i TRP'er, sammenlignet med 2008. En bidragsyder, udover utallige afsnit af CSI-seriene, er actionshowet 'Wipeout', der ligger på højt niveau, sammenlignet med efterårs succesen blandt egenproduktioner, Comedy Kuren. Der er i snit 100.000 flere seere til Wipeout end til Comedy Kuren. Wipeout har i de hidtil fire viste afsnit trukket over 200.000 seere.

TV3-gruppen bidrager med en ny kanal, som der afventes tal på.
 
Selskabernes samelde levering af TRP'er i 2009
Index 2009 vs. 2008
TV2-gruppen   98
TV3-gruppen 116
SBS TV           148

TRP index på tv-selskabsniveau 1. januar - 24. marts 209 vs. 2008. 30 sek. spots i 21-50 år. TRP (Target Rating Point) er udtryk for faktiske ratings solgt til annoncørerne og afviklet ud til seerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også