Ny sportskanal uden vigtige bejlere

Bonniers nye sportskanal, Canal 9, er spækket med fodboldrettigheder, men de store tv-distributører YouSee og Telia Stofa melder pas. Boxer er dog interesseret.
Tine Brødegaard Hansen

Bonnier og TV4-gruppens nye Canal 9 har hårdt brug for at nå ud til mange husstande for at kunne leve op til Divisonsforeningen krav til sportsrettighederne.

Men YouSee-direktør Niels Breining kan sagtens tøjle sin begejstring for Canal 9 og nu melder en anden vigtig tv-distributør, Telia Stofa, der leverer tv-signaler til ca. 24 procent af alle husstande (600.000, red.) , ud på samme måde.

Direktør for Tv og Content i Telia Stofa, Jørgen Kristensen siger:

"Vi er ikke afvisende, men når Bonnier forventer, at kanalen skal distribueres i den store analogpakke, har vi et problem. Den prissætning, der er antydet indtil videre er for høj. For bare fem år siden, valgte over 50 procent af kunderne den fulde pakke, i dag er den andel faldet ti procent, så vi er nødt til at have en vis begrænsning på hvor mange kanaler vi lægger ind i pakkerne, for det gør dem dyrere, og så vælger endnu flere kunder dem fra."

Lige som YouSees Niels Breining, er Jørgen Kristensen åben over for digital distribution af Canal 9.

"Det er en interessant kanal, som vi gerne vil have på den digitale platform, men så har kunderne nemmere ved at vælge den fra, og det vil ikke give Bonnier den distribution, de ønsker. Man kan kun gisne om, hvad de har betalt for rettighederne, men det har nok ikke været helt billigt."

Boxer vil gerne lege med
Dermed kan Boxer blive redningskransen for Canal 9, hvis konkurrenterne holder fast i, at kanalen vil gøre deres analoge pakker for dyre.

Boxer-direktør Steen Ulf Jensen kan nemlig sagtens forstille sig Canal 9 distribueret på Boxers digitale platform, som dog først bliver skudt i gang 1. november i år.

"Det er vigtigt at vise, at monopolet på dansk fodbold er brudt fra denne sommer, og der er (hos Canal 9, red.) nogle interessante fodboldrettigheder, som vi gerne vil præsentere for vores kunder."

Men det kommer an på "om partnerne kan finde hinanden", blandt andet når det gælder spørgsmålet om pris, som Steen Ulf Jensen ikke ønsker at kommentere yderligere. Her stiller Boxers koncessionsaftale krav om, at priserne ikke må blive for høje.

Tror på sportsinteressede kunder
Boxers kernemålgruppe hører til blandt de anslået 18-20 procent, der i dag modtager deres tv-signal via en almindelig antenne og skal vælge en digital distributør, når det analoge tv-signal slukkes. Men det er tv-seere der har klaret sig fint uden at modtage de sportstunge betalingskanaler. Alligevel mener Steen Ulf Jensen, at de vil sætte pris på et tilbud som Canal 9.

"Nogle segmenter er mere interesseret i sport end andre. Dem der er helt vilde med sport er støvsuget op af andre kanaler på andre platforme, men det betyder ikke, at de øvrige ikke har en interesse i sport."

Hos YouSee og Telia Stofa er begejstringen for Bonniers nye tv-kanal, Canal 9, til at overse. De vil indtil videre kun være med til at distribuere kanalen digitalt, så kunderne kan vælge den til og fra, for de store analoge pakker er i forvejen pakket med lignende indhold og kunderne vil ikke tage godt imod en prisstigning. Sådan lyder meldingerne, der kan være led i et længere forhandlingsspil, indtil videre.

Telenors interesse i at købe de danske sportsrettigheder hang tæt sammen med kampen for at blive gatekeeper for det digitale sendenet. Det vil sige den uafhængige aktør, der skal sikre en fri konkurrence, når alle tv-signaler til november bliver digitale.

Opgaven gik som bekendt til svenske Boxer og siden har sportsrettighederne hængt i luften. Selv om vinden mest har blæst i retning af at vise dem på DR og dk4, har Telenor nu i stedet solgt rettighederne til Bonnier-ejede TV4-gruppen, der har placeret dem på en helt ny kanal som også vil sende film og tv-serier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også