TV's reklameindtægter styrtdykker
Det nyeste index fra DRRB viser, at tv-mediets reklameindtægter styrtdykkede med hele 25 procent i februar. Dermed ligger mediet til et fald på 16 procent år til dato.
GroupMs Trading Director Kenneth Brenøe har aldrig set nogen lignende.
"Jeg har ikke set så drastisk et fald, i hvert fald ikke siden vi fik DRRB-indexeer i 1998. Vi står med et rystet marked, som jeg ligefrem tror overvejer at udskyde sine programlanceringer i efteråret, fordi der ikke er kunder til alle de ratings, som tv kan levere."
TV 2 slår et hul i jorden
Dermed giver TV 2's plan om at udskyde én af fire dyre dramaserier til 2010 god mening.
"Det er en super rationel beslutning, hvis TV 2 gør det," siger Kenneth Brenøe.
Hvad enten hele tv-markedet i 2009 lander i minus 16 procent, som det tegner nu, eller kun minus 10 procent, så er det et alvorligt slag for markedslederen.
"Det er i hvert fald et stort hul i jorden for TV 2s økonomi, hvad enten man mister 250 mio. kr. eller 150 mio. kr. i år," siger Kenneth Brenøe, der minder om, at TV 2 også har abonnements- og online-indtægter. Abonnementstindtægterne står til en væsenlig stigning i år.
GroupM har registreret, at marts tegner lidt bedre for tv - muligvis et minus på kun syv procent som januar. Til gengæld tegner april ligeså slem som februar. Det er helt umuligt at bedømme, hvordan året bliver, vurderer Kenneth Brenøe.