TV's reklameindtægter styrtdykker

Tv-markedet står overfor en regulær reklameindtjeningskrise, som aldrig er oplevet tidligere. Allerværst er det for TV 2.
Per Fanefjord Laursen

Det nyeste index fra DRRB viser, at tv-mediets reklameindtægter styrtdykkede med hele 25 procent i februar. Dermed ligger mediet til et fald på 16 procent år til dato.

GroupMs Trading Director Kenneth Brenøe har aldrig set nogen lignende.

"Jeg har ikke set så drastisk et fald, i hvert fald ikke siden vi fik DRRB-indexeer i 1998. Vi står med et rystet marked, som jeg ligefrem tror overvejer at udskyde sine programlanceringer i efteråret, fordi der ikke er kunder til alle de ratings, som tv kan levere."

TV 2 slår et hul i jorden
Dermed giver TV 2's plan om at udskyde én af fire dyre dramaserier til 2010 god mening.

"Det er en super rationel beslutning, hvis TV 2 gør det," siger Kenneth Brenøe.

Hvad enten hele tv-markedet i 2009 lander i minus 16 procent, som det tegner nu, eller kun minus 10 procent, så er det et alvorligt slag for markedslederen.

"Det er i hvert fald et stort hul i jorden for TV 2s økonomi, hvad enten man mister 250 mio. kr. eller 150 mio. kr. i år," siger Kenneth Brenøe, der minder om, at TV 2 også har abonnements- og online-indtægter. Abonnementstindtægterne står til en væsenlig stigning i år.

GroupM har registreret, at marts tegner lidt bedre for tv - muligvis et minus på kun syv procent som januar. Til gengæld tegner april ligeså slem som februar. Det er helt umuligt at bedømme, hvordan året bliver, vurderer Kenneth Brenøe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også