TV 2 Regionerne holder føringen

Mens DR2's nyhedsdækning kun samler en eksklusiv seerflok, så er TV 2 og TV 2 Regionerne fortsat de førende nyhedsformidlere på tv.
Per Fanefjord Laursen

Den mest sete nyhedsudsendelse er det nære stof i form af lokalnyhederne fra regionerne. De otte TV 2-regioner tiltrækker sammenlagt 937.000 seere kl. 19.30 i uge syv, og havde langt den største share uden for HT-området.

Nyhederne kl. 19.00 på TV 2 kommer ind på en andenplads med et snit på 894.000 seere og TV-Avisen 21.00, der ligger knap 200.000 lavere i seertal. Nyhederne kl. 22.00 på TV 2 med finansstof er fortsat en væsenlig aktør i nyhedsformidlingen med 672.000 seere.

Dermed har nyhedsprogrammernes rangliste ikke ændret sig synderligt i de seneste mange år ifølge seertallene for nyhedsudsendelserne i uge syv.

TVA kl. 18.30 synes stabiliseret og endda lidt styrket med 'Aftenshowets' ankomst for et par år siden og ligger på respektable 595.000 med en høj share på 40 procent.

DR2 ikke nyhedsførende
I mediekredse nyder DR2's nyhedsudsendelser en hel del opmærksomhed. Den deles bare ikke af befolkningen, selv om DR2's penetration er helt oppe på 92 procent. Flagskibet Deadline kl. 22.30 leverede 111.000 seere i sidste uge, hvilket er lidt over niveauet for TV 2 Nyhederne kl. 14.00. Kl. 17.00 versionen af Deadline ligger på 82.000 seere. Blandt de mindst sete nyhedsudsendelser på tv er nyskabelsen 'DR2 Udland'. Udenrigsstoffet er simpelthen ikke mainstream, kan DR2 konstatere med blot 74.000 seere.

Stigende nyhedsening på News
Status på markedsandele blandt de nyhedsbærende tv-kanaler er, at TV 2 holder en share på 32,4 procent, i velkendt afstand til DR1, der er på 27,6 procent. DR2 er pænt placeret med 5,3 procent. Den rene nyhedsvare, TV 2 News, er vokset kraftigt til 2,6 procent.

Sidstnævnte foretrækker at blive målt på dækning som en radiostation. TV 2 News har 1.485.000 ugentlige kontakter, mens DR Update trækker 679.000 (set mindst ét minut).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også