TV-stilhed før storm

Årets første fire uger ligner optakten til et alvorligt opgør om den kommercielle sening.
Per Fanefjord Laursen

Trods stor håndboldssucces og X Faktors gennemslagskraft er årets første måned mere eller mindre status quo sammenlignet med januar 2008. De seneste fire uger tegner generelt det samme sharebillede for hele markedet, i hvert fald i forhold til de to store netværk DR og TV 2, der ligger på henholdsvis 45 sharepoint og 33 point

"Når det gælder kampen om de resterende 20 procent af markedet, adskiller det sig trods alt lidt i forhold til sidste år. For SBS TV har taget lidt og er kun ét point fra Viasats samlede share," siger Broadcast Researcher Simone Krogh, Mediaedge:cia.

Derudover stortrives TV2 News på markedet med en share der er 0,7 point højere end samme måned sidste år.

Svært at forudse kommerciel udvikling
Det syder og bobler i det kommercielle univers, men der er stadig en vis afstand mellem Viasat-kanalerne og SBS TV, påpeger Mediaedge:cia.

"En for tiden temmelig flad Viasat ligger stadig to point højere end det samlede SBS TV," siger hun.

Simone Krogh finder dog, at forholdet mellem de to kombattanter er svært at bedømme lige nu inden sæsonstart, og især inden lanceringen af Viasats nye kanal ’TV3 Puls’ den 23. februar.

Begge parter har fremlagt en offensiv programplan, der hver især har alle muligheder for styrke den kommercielle konkurrence.

”Det tegner til et spændende forår,” siger hun.

Bureauet afventer, at kanalerne i denne uge så småt åbner op for forårstilbudene. TV 2 byder på en nylancering af "Den store klassefest", hvor Hans Pilgaard er vært.
TV3 sender hverdagsdokumentaren "Hospitalet" mandag – torsdag, som afløser for "2900 Happiness", der er tilbage til efteråret. Endelig er det også ugen, hvor DR forsøger sig med lørdagsfiktion i form af den nye familieserie "Mille" efterfulgt af en genudsendelse af den folkekære "Krøniken".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også