Metronome satser på web-tv til virksomheder

Den nytiltrådte digitale chef på Metronome vil levere levende billeder til alle i mediebranchen og i erhvervslivet.
Per Fanefjord Laursen

Den nyudbævnte Digital Chef hos Metronome, Morten Remmer, er overbevist om, at levende billeder kommer til at fylde meget mere i online medierne i de næste 2-3 år - og ikke bare bliver en satsning for de etablerede medier, men også for virksomheder.

Bredbåndsopkoblingerne er for længst blevet hurtige nok til at kunne håndtere download og streaming af store mængder data, og forbruget af online video og web-tv har haft en markant stigning, siden YouTube blev lanceret. Seere har på få år taget de levende billeder på nettet til sig, og derfor skal det også være en del af Metronomes forretning fremover.

”Vi er allerede i fuld gang med at se på en række koncepter, hvor web-tv er en bærende del af indholdet,” siger Morten Remmer.

Hvad er mulighederne for at afsætte produktioner?

”Det er stadig et meget ungt og umodent marked, men udviklingen er hurtig, så der melder sig hele tiden nye potentielle kunder. Allerede nu kan vi se, at web-tv nærmest er blevet buzz-words på direktionsgangene i visse sektorer, f.eks. dagbladene og finanssektoren. Det er specielt værd at notere sig, at det ikke kun er mediebranchen, der er aftagere af web-tv.”

Hvilke slags kunder?

"Lige nu ser vi som sagt dagbladssektoren og finanssektoren være aggressive, men potentielt har jeg svært ved at forestille mig brancher, der ikke vil bruge levende billeder som en del af deres digitale kommunikation. Men det er nok de færreste danske virksomheder, der vil have en størrelse og aktivitet, som berettiger en fuldblods web-tv-kanal, som f.eks. Jyske Bank og Nykredit har iværksat. For de fleste virksomheders vedkommende vil levende billeder være et element blandt mange i deres digitale kommunikation."

Hvilke særlige forhold gælder i produktion af ofte kortere klip, hvor production value ikke altid er så vigtigt?

"Det er vanskeligt at komme med en generel vurdering ud over, at produktionerne meget ofte er nødt til at være væsentligt billigere, end vi er vant til fra tv-verdenen. En stor del af indholdet vil være henvendt til nicher, populært kaldet 'narrowcasting', og har derfor ikke det samme 'seerpotentiale' til at forsvare omkostningerne. Og så gælder det for levende billeder som for alt andet indhold: Man er nødt til at tage højde for målgruppen og den kontekst, målgruppen forventes at fortære indholdet i."

Har du oven i købet produktioner kun til web på tegnebordet - dramaer, dokumentar, comedy osv.?

"Ja, og mere siger jeg ikke nu."

Morten Remmer kan opleves i næste uge på den digitale tv-konference Copenhagen IPTV & Web-tv Conference, der finder sted d. 3. og 4. februar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også