SBS TV fortsætter markedspres

Trods skyhøje seertal er der dog ingen sharegevinst til TV 2's hovedkanal. Imens fortsætter SBS TV med at mase sig ind på begge store konkurrenter.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 rider på bølgen af VM-håndboldlandsholdet succes i den forgangne uge. Kampene Danmark-Egypten og Polen-Danmark nåede i snit op på næsten 1,5 mio seere, og tallet blev endnu større i weekendens kampe, hvor sidste halvleg af Danmark-Makedonien trak næsten 2 mio. Som i forrige uge gik søndagens kamp uundgåeligt ud over DR's søndagsdrama, der igen kun tiltrak omkring én million.

Derudover har programmer som "Årgang 0" og "Er jeg da helt gak, mor?" også sikret TV 2 fornuftige andele og seertal omkring en million i primetime.

TV 2 bagud
Ikke desto mindre står TV 2 langt svagere end i samme uge for ét år siden. TV 2 er under 2008 niveau, hvad enten man sammenligner blandt alle kanaler eller i det vigtige kommercielle univers, hvor kanalen er 5,5 point under.

"TV 2 er nede i sidste uge i forhold til samme uge 2008, men det skyldes nok det faktum, at håndbold i år er en uge forskudt i forhold til sidste år. Uge 4 sidste år var finaleugen, mens det først er næste uge i 2009. Dermed sammenlignes TV 2 med et højt 2008-niveau. På den baggrund forventer jeg, at TV 2 når et 2008 niveau i næste uge," siger Broadcast Researcher Simone Krogh, Mediaedge:cia, der peger på, at TV 2 er steget i forhold til sidste uge og desuden ligger på niveau med 2007.

Et klap på skulderen til TV 2 er, at TV 2-netværket fik en sharefremgang og landede på 67,5 sharepoint. Det er en share, der læner sig op af niveauet for 2007, men som er lidt nede i forhold til samme uge 2008.

SBS igen lige efter TV3
TV3-gruppen lancerer først sin forårsplan på fredag og venter traditionen tro med at sætte fart på ratingleveringer før omkring februar. Det er også på høje tid, vil nogle mene, for de har haltet efter i alle fire uger af det nye år.

SBS TV er kommet lidt ned på jorden efter en flyvende start. Men den nye opstilling - Kanal 4, Kanal 5 og 6'eren - ligger trods det hele 2,4 point over 2008. Det bliver til ialt 11,5 procent - mod kun 13,9 procent til TV3-holdet.

Igen en ildevarslende trend, set med TV3 øjne, da det ofte siges, at 90 procent af annoncørens budget fordeles strigent ud fra kommerciel share. De resterende ti procent er op til forhandling, goodwill eller særlige forhold.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også