TV 2's foryngelseskur er lykkedes

De lidt yngre seere har hurtigt opdaget, at Go'Morgen Danmark har fået en nye tone og stil, viser status på seertal.
Per Fanefjord Laursen

Det er lykkedes for TV 2 at gøre seerprofilen på Go' Morgen Danmark lidt yngre uden at miste de modne kerneseere.

Det viser den første status, som TV 2 har udført efter to uger.

"Morgenfladens rating er steget med 22 procent blandt de 21-50 årige i forhold til 2008. Dermed er vores foryngelsekur lykkedes langt hurtigere, end vi troede, og vi har ikke tabt de ældre seere. Det er ikke så ringe, for det er meget fasttømrede tv-vaner, som er i spil," siger programchef Keld Reinicke. Han kan også notere en fordobling blandt de 15-30 årige.

I den nye udvidede ½ times flade, kl. 6.30-7.00, er rating steget med 133 procent.

Det hører med til historien, at tv-forbruget blandt alle seere er steget (Put-level) med 10 procent om morgenen, hvilket hjælper Go'Morgen på vej. Men TV 2s sening målt i 3+ er øget med 14 procent.

Indholdsjustering slår igennem
Målet for TV 2, da man skiftede til Nordisk Film, var netop at få en lidt yngre profil på programmet og en hel generel fornyelse af fladen.

"Den vigtigste ændring, vi har gjort, er valget af historier. Det er små ændringer, men alligevel ser man nu lysere historier - tættere på seernes hverdag - og lidt mindre politik."

Han er ikke blind for, at valget af Anders Breinholt som vært har tilført en ny tone og stil, der appellerer til de lidt yngre, også har betydet noget. Der er dog ikke forskel på de morgener, hvor han er på, og hvor det andet hold, Cecille Frøkjær/Morten Resen, er på.

Den tidligere morgenvært Ole Stephensen er ikke er imponeret over TV 2's nye koncept.

"Jeg synes mere og mere, at det minder om et elektronisk ugeblad. Der mangler for eksempel de politiske interview, som vi havde før," siger han til Ekstra Bladet.




 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også