Merete Eldrup: Bonus afvikles

Bonusordninger er stort set afviklet i 2009, siger Merete Eldrup, der kaster lys over de seneste dages blandede meldinger fra tv-selskabet.
Per Fanefjord Laursen

Siden politikerne vedtog hjælpepakken til TV 2, har de modsatrettede budskaber præget meldingerne fra stationen - MediaWatch har stillet TV 2's administrerende direktør, Merete Eldrup, seks skarpe og bringer her hendes svar.

1. For to dage siden kunne du ikke afvise, at yderligere trimning af TV 2 og fyringer bliver nødvendigt i 2009. Samtidig kan TV 2-chefer se frem til en klækkelig bonus i år - hvordan hænger det sammen?

"Bonusordningerne blev indført for et par år siden på TV 2. Bonus (resultatafhængig løn) har været en del af ledernes lønpakke. En del af bonus hænger sammen med TV 2's resultat, og dermed er der ikke betalt bonus for den del. Bonusprogrammet er i øvrigt blevet afviklet i løbet af sidste år, så det nu stort set udelukkende findes i vores salgsafdelinger."

2. Hvorfor skal danskerne betale for at se TV 2's hovedkanal, når de driftsøkonomiske problemer er løst, og I allerede i år har vendt minus til plus?

"De to ting har intet med hinanden at gøre. 2008 resultatet ændrer grundlæggende ikke på de prognoser, der er lagt frem i arbejdet med omstruktureringsplanen for TV 2 (i øvrig af PwC). TV 2 har fået et statslån, da vi ikke kan låne i penge i bankerne. TV2 har for stor en gæld i forhold til indtjeningen. Dertil kommer, at forretningsmodellen på hovedkanalen er umulig, da den både er stærkt konjunkturfølsom  - det mærker vi nu - og da hovedkanalen giver stort underskud. Man skal være opmærksom på, at situationen for TV2 ændrer sig markant de kommende år som følge af det analoge sluk."

3. Hvor meget er reklameomsætningen dykket i januar?

"Jeg vil ikke sætte tal på her og nu, men vi ser et fald i januar, og lige nu tyder det på et væsentligt større fald i februar. Det understreger blot det svære i vores forretningsmodel på hovedkanalen."

4. Hvor stor hjælp tyder det nu på, at I får brug for i 2009, 2010, 2011?

"Det afhænger af, hvornår vi får solgt vores sendenet, og det afhænger af udviklingen i reklameindtægterne, der er meget usikre lige nu"

5. Hvordan er 2008 vendt for jer i 4. kvartal? Hvilket indtægtsområde har overrasket? Alle tal i 08 viser jo en giftig cocktail: vigende omsætning til TV - kombineret med vigende share til TV 2's hovedkanal.

"Vi fik bedre indtægter i andet halvår end ventet – men et fald i forhold til 2007. Hovedårsagen til det bedre resultat er helt overvejende stram omkostningsstyring. Belært af erfaringerne fra slutningen af 2007 har hele organisationen holdt igen, og det førte til det bedre resultat. Men husk, det er et foreløbigt resultat – det endelige kommer, når vi aflægger regnskab til marts."

6. Hvilke besparelser er pludselig slået igennem i 2008, som har overrasket jer? Besparelser fra de opsagte folk på radioen og andre funktioner, var da velkendte i foråret, da du gav en ret sort prognose for 2008.

"Se svaret på spørgsmål 5. Jeg vil dog understrege, at det ikke kom ”pludseligt”. Vi meldte også en opjustering ud i oktober. Besparelserne i foråret var kendte, men gennemslaget på 2008 er gået hurtigere end ventet, og der er ud over de gennemførte besparelser fra foråret blevet holdt igen med omkostningerne i alle afdelinger." 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også