Regionerne i klemme i TV 2-aftale

Risikoen for dobbeltbetaling for TV 2-regionerne er én af mange uklarheder i den nye TV 2-aftale.
Per Fanefjord Laursen

Medieprofessor Frands Mortensen fra Århus Universitet peger på, at TV 2-regionerne også hvirvles ind i flere de af uklarheder, der ligger i den politiske TV 2-aftale. 

Frands Mortensen finder det kritisabelt, at nogle seere fra 2012 kommer til at betale to gange for TV 2-regionerne - via licens og abonnement.

”Hvad gør den seer, der ikke ønsker at betale for at se TV 2, men gerne vil se regionerne, som seeren jo har betalt for via licensen? De seere, der gerne vil have adgang til f.eks. BBC eller minoritetskanaler, kan ikke undgå at skulle betale for TV2 og for TV 2-regionerne - igen," lød det fra Frands Mortensen, da han i fredags diskuterede TV 2-aftalen med Venstres Ellen Trane Nørby i radioprogrammet Mennesker og Medier på P1.

Ellen Trane Nørby forklarer, at abonnements problematikken først er aktuel om tre år, så der er tid til at diskutere og klarlægge de uklare spørgsmål, som hun er enig i presser sig på.

"Det er drøftet fortsat at sende TV 2-regionerne på mux 1, det vil sige ukrypteret og free to air, også efter 2012. Den 'regionale time' ligger også i mux1 og derfor vil der intet være til hinder for, at regionernes vinduer også sendes her. TV 2-regionerne sendes parallelt i mux 1 og mux 3 - den ene krypteret, den anden ukrypteret. Seerne vil ikke på nogen måde se forskel. Det vil sige, at den meget tekniske, tænkte problemstilling, som Frands Mortensen og andre drager frem, overhovedet ikke er gyldig," siger hun til MediaWatch.

Der er ikke taget bredere politisk stilling til det forslag, som Venstre introducerer her, oplyser kulturministeriet.

Ministeriet præciserer, at som man ser sagen, går brugerbetalingen udelukkende til med-finansering af TV 2's sendeflade - mens licensen til de regionale TV 2-virksomheder udelukkende går til finanseringen af de regionale programmer i sendefladen og til regionernes øvrige public service-virksomhed.


 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også