Grå pantere vigtig tv-målgruppe

I USA går tv-selskaber i stigende grad efter ældre seere. De har tiden til at se reklamer og pengene til at handle ud fra dem.
Tine Brødegaard Hansen

DR's medieforskere har netop offentliggjort, at danskerne aldrig før har set så meget tv som i dag og ifølge medieforsker på Syddansk Universitet Kirsten Drotner, er det 60+ seerne, der er mest flittige ved fjernbetjeningen.

I USA giver det sig udslag i, at tv-industrien vender blikket fra de yngre seere og deres formodede præference for sit-coms og hysteriske reality shows til tv-programmer og serier med en bredere appel, såsom CBS-serien 'CSI'.

"Vores filosofi har altid været, at det at begrænse verden til de 18 til 49-årige var ret kortsigtet," siger Adm. direktør for tv-netværket CBS, Leslie Moonves ifølge Los Angeles Times.

Han bakkes op af, at det bredt appellerende talentshow 'American Idol' på Fox de seneste fire år har været den mest sete tv-programserie.

Ved lidt om ældres vaner
Udfordringen er, at få fat i den rigtige type ældre tv-seere, set med annoncørøjne, siger Kirsten Drotner og uddyber:

"Vi ved for lidt om ældres seervaner. Kvantitativt ved vi om dem over 60 år, at jo mere tv de ser, jo kortere er deres uddannelsesniveau. Skal man se det fra de kommercielle tv-stationers synspunkt, der gerne vil sælge øjenpar til annoncørerne, er udfordringen, at de helst vil have fat i de velhavende ældre, men det er typisk de mindst velhavende, der ser mest tv. De ældre, man helst vil have i tale, er på nettet, er længere tid på arbejdsmarkedet eller har en aktiv livsstil, der minder om dem, der er i arbejde."

Derfor tvivler Kirsten Drotner også på, at de danske kommercielle tv-kanaler som SBS-kanalerne og Viasat i nævneværdig grad vil rette programfladen til, så den i højere grad appellerer til de ældre seersegmenter. I hvert fald ikke før en sådan tendens for alvor slår igennem i USA.

"De kommercielle kanaler lever i høj grad af at vise amerikanske serier, for det er det billigste. Så de ændrer først strategi, når de amerikanske serier følger med den trend."

Charlie en svær øvelse
I Danmark kan ældre tv-seere glæde sig over at have deres helt egen kanal i form af TV 2 Charlie. Det er i udgangspunktet forståeligt, at forsøge at appellere til den gruppe, men en svær øvelse, siger Kirsten Drotner.

"TV 2 Charlie forsøger sig med det ældre segment, men den målgruppe er lige så besværlig at indfange som de yngre. I dag er de ældre karakteriseret ved at have meget forskelige livsstil og medieforbrug afhængig af deres uddannelsesniveau og indkomst. Derfor kan man ikke lave én tv-kanal til ældre seere."

Et nystartet amerikansk analyseselskab, TRA Inc. mener dog, at det kan betale sig at blive specialiseret i at måle hvordan seere, også de over 50-årige bruger deres penge, og ikke bare hvilke programmer de ser. Det kan give annoncører og mediebureauer et bedre overblik over, hvilke programmer de bør lægge deres reklamer rundt om. Alder blev nemlig et vigtigt parameter for tv-seningen, fordi det var muligt at måle, men seernes forbrugsvaner er langt mere interessante, skriver Los Angeles Times.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også