Decembers annoncesalg trodser krisen

Mediernes decembersalg dykkede i forhold til 2007, men langt fra så meget som frygtet.
Laura Bøge Mortensen,Tine Brødegaard Hansen,Louise Reseke,Per Fanefjord Laursen

Både tv- og printmedier kom helskindet igennem december. Julesalg og udsalg lå ganske vist under 2007, men annoncørerne svigtede langt fra i det omfang, mange frygtede i efteråret.

På tv lå annoncørernes investeringer cirka fem procent under 2007-niveauet, skønner Mediaedge:cia, mens Carat vurderer faldet til to procent, eller endda et plus på tre-fire procent, set i lyset af, at antallet af leverede TRP'er (Target Rating Points) er steget med 12 procent. SBS TV har leveret hele 38 procent flere TRP'er i december 2008 i forhold til året før.

"Vi ved endnu ikke, hvor meget trp'erne er solgt til, men konklusionen kan meget vel blive, at julehandlen trods alt har været ganske god for tv i december, i forhold til forventningerne," siger Tv Director Mikael Ostenfeld, Carat, der i sit skøn indregner, at prisen for TRP'erne ligger lavere end for et år siden.

Mediaedge:cia mener også, at tv er sluppet helskindet fra måneden.

"Det overrasker næppe ret mange med et fald ovenpå de tal, vi så for oktober, og det kunne have været meget værre for tv-mediet, " siger Broadcast Director Flemming Jensen fra Mediaedge:cia.

På brancheeniveau var det især kategorierne 'biler' og 'finansielle-ydelser', der lagde færre penge i tv-annoncering i julemåneden.

"Til gengæld ligger f. eks. 'ferier' i index 122 og 'elektronik' helt oppe i index 168," siger Flemming Jensen, der peger på, at de brancher, der ikke har haft brug for julehandlen, har droslet ned på tv-mediet, mens de juleafhængige brancher, ikke mindst detailhandlen, har kørt løs.

Detailhandel hjalp print
Hos dagbladene gør nedgangen på rubrikmarkedet stadig ondt, til gengæld hjalp detailhandlen på julesalget og udsalget, der lå under 2007-niveau men ikke faretruende under.

"December er gået som de to foregående måneder. Det seneste kvartal var svagt, og december var ingen undtagelse. Det var ikke værre eller bedre, men det var endnu en måneds bekræftelse på, at markedet er hårdt ramt. Job, biler og bolig gik det hårdest udover, imens detailmarkedet gik lidt bedre," siger koncerndirektør Torsten Bjerre Rasmussen fra JP/Politikens Hus.

Stemte december overens med, hvad I forventede?

"I hele det seneste kvartal, har vi passet på med at sige, hvad vi forventer. Jeg vil sige at december endte på det niveau vi havde regnet med, da vi havde oplevet oktober og november. Til sidst skal det siges, at der er meget forskel på vores aviser. Jyllands-Posten er hårdest ramt, for den har flest annoncer på jobmarkedet, mens Ekstrabladet er mindst ramt. Politiken ligger midt i," siger han.

Også Berlingske Media kom helskindet igennem december:

"Som billedet tegnede sig i starten af november, kunne jeg godt være nervøs for, at julesalget ville falde på gulvet, og dermed også udsalget. Men det gjorde det ikke. Det blev under 2007, men langt fra de dommedagsprofetier, der var fremme. Det gik faktisk bedre end forventet. Nu er vi spændte på, hvordan januar går på jobmarkedet. Januar og august er de to største måneder på året på job, og når januar er gået ved vi en hel del om, hvordan resten af året kommer til at forløbe," siger annoncedirektør Søren Hyldgaard hos Berlingske Media.

Læs hvordan julehandlen gik for annoncørerne her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også