Nyt SBS TV viser kommerciel styrke

SBS' trekløver, der nu får støtte af den nye '6'eren', tegner slagkraftigt overfor TV3-gruppen, viser de kommercielle seerandele for uge 1.
Per Fanefjord Laursen

SBS TV satte sig på 17,1 procent i den første uge af 2009, målt i 21-50 år. Niveauet i hele 2008 var på 14,3. Fremgangen skyldes især, at den nye 6'eren gik i luften den 1. januar - altså midt i uge 1 - og tilsyneladende supplerer Kanal 4 og Kanal 5 godt med en klar mandeprofil.

Hele TV 2 - eksklusive TV 2 Film - stod sig også pænt i årets første uge. TV 2's "Stjernetræf" blev set af 847.000, selv om den lå over for Livvagterne på DR1. Traditionen tro blev TV 2 dog godt trynet målt på programniveau af et DR1 i nytårsform, men det rammer ikke det kommercielle konkurrenceunivers. Til gengæld er der hjælp at hente i TV 2 News' fremgang.

Den samlede kommercielle TV 2-koncern share var 61 procent i uge 1 - mod 59,9 procent i 2008.

6'erens ankomst ligner skidt nyt for markedets tredje aktør. Den havde en grim indflydelse på TV3-kanalerne, der er nede i 16,2 procent - mod et 2008-niveau på 19,9 procent.

Der er kun tale om én uge, hvor TV3 holder lav profil, men bliver den trend kendetegnende for 2009, er det et alvorligt problem for TV3, at TV3 og SBS pludselig stort set er jævnbyrdige i en kommerciel nøglemålgruppe.

TV 2 Sport lå under niveau på 1,1, mens Discovery var over med en 3,8 share.

Kilde: Gallup, TV 2



 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også