Go'morgen gjort yngre og hurtigere

TV 2 havde i morges premiere på Nordisk Films produktion af det nye 'Go' morgen Danmark' - og tre timers dagligt live tv.
Per Fanefjord Laursen

Mandag morgen var der premiere på resultatet af den øvelse, som oprindeligt blev sat i gang af tidligere TV 2 direktør Per Mikael Jensen. Efter 12 år ønskede TV 2 sig en ny, lidt yngre, revitaliseret morgenflade og en besparelse på produktionen af de to infotainment-flader, Go' morgen og Go' aften Danmark.

Den samlede opgave vandt Nordisk Film sidste år i en lang udbudsrunde i konkurrence med bl.a. Skandinavisk Film Kompagni, der indtil i år har stået for fladerne.

Planen har på intet tidspunkt været at revolutionere morgen-tv, men snarere en produktudvikling af indhold og form af det kendte morgen-tv format.

"Den største ændring ved indholdet er, at vi har sat tempoet op og er lidt yngre i udvalget af historier. Med færre såkaldt "sygehistorier," siger Lykke Neiiendam, der er TV-chef for Nordisk Film.

Hun peger på, at opgaven for redaktionen er at tiltrække flere yngre seere uden at skippe de mere modne, som der er mange af. Efter TV 2 News er kommet i luften og vinder seere, tilfredsstilles storforbrugerne af nyheder på egen kanal, og morgen- og aftenfladerne på hovedkanalen skal derfor ikke direkte konkurrere på nyhedsstoffet.

"Men det udelukker ikke politik og andre nyhedsemner i fladen, hvor vi med servicemindede indslag vil være aktuelle og inspirere seerne til at komme gennem dagen."

Værter kan rykkes rundt
Det lidt yngre snit afspejles også i de værtspar, som seerne træffer til morgenkaffen. Holdene er Anders Breinholt og Kamilla Walsøe eller teamet Cecilie Frøkjær og Morten Resen. Om aften ses Mikkel Beha Erichsen og Michèle Bellaiche. De tre faste par har i princippet faste vagter, men kan cirkulere mellem morgen og aften og kan også skilles ad og danne nye par, hvis det skønnes at gavne dynamikken eller i tilfælde af sygdom.

Den fælles produktion af begge flader tilfører som ventet en række fordele - primært en større økonomisk besparelse for TV 2. Alle både økonomiske og redaktionelle faktorer har givetvis bidraget til at TV 2 valgte det oplæg, Nordisk Film kom med.

"Vi lancerer et fælles internetsite, og mange historier vil leve hele dagen. Vi vil også indføre temaer, der følges fra morgen til aften," siger Lykke Neiiendam.

Lille personaleudvidelse
Morgenfladen går nu på kl. 6.30 og er således udvidet med en halv time, og for Nordisk Film er der tale om en stor mundfuld målt i antal sendeminutter, som der skal fyldes indhold i.

Nordisk Film producerer nu begge flader fra studiefaciliteten på Hovedbanegården, hvilket indebærer tre timers live tv dagligt, 244 dage om året. Modsat tidligere er det ikke to produktionsselskaber, der deler studiet mellem sig. Nordisk Film råder nu over hele studiet og har benyttet lejligheden til at indføre et nyt og beslægtet grafisk udtryk og design for begge flader. Det betyder også, at der er mere plads til at lege på, og kameraerne kan nu skyde 360 grader rundt, hvilket seerne vil opleve som en flottere, mindre indeklemt produktion.

Nordisk Film-staben, der kun inkluderer above-the-line personalet på morgen- og aftenfladen, er kun udvidet med ti personer til i alt 25 ansatte. Teknikken og stab leveres fortsat af Metronome-selskabet Studios A/S. Mikala Dirkinck Holmfeld og Lars Schouenborg er netop ansat som to ud af i alt fire nye redaktører til de to programflader.

"Vi kan godt mærke, at vi nu alene står for mange times live tv hver dag," erkender Lykke Neiiendam.

På Skandinavisk Film Kompagni var knap 50 personer involveret i produktionen af Go'morgen, som altså i runde tal er erstattet af 10 nye medarbejdere, inklusive praktikanter.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også