Julesening siver fra DR TV

I de gode gamle dage søgte seerne mod DR ved højtiderne, men i julen 2008 spenderer seerne mindre tid med DR TV.
Per Fanefjord Laursen

DR TV kommer skidt ud af 2008 med vigende markedsandele i julemåneden. DR1 er med et fald på 1,3 sharepoint den tv-kanal, der taber mest af alle, viser seerandele målt over uge 47 til 50. DR2 ligger 0,4 point under 2007 niveau.

TV3 tager også imod hårde knubs med et 0,8 point tab. Til gengæld er TV3+ 0,2 point over.

Som omtalt på MediaWatch mandag, er TV 2 havnet i et regulært comeback. Kanalen ligger 1,5 sharepoint over 2007 og er dermed den kanal med størst vækst. Juletiden er også sød for TV 2 News, der fortsætter med at gafle andele til sig, som den har gjort hele året.

Juleuger giver TV 2 tiltrængte point
TV 2s comeback er også værd at notere set i det kommercielle univers, hvor fordelingen af annoncekroner afgøres. Dér er fremgangen dog langt fra så dramatisk. TV 2 vinder 0,7 tiltrængte point og kompenserer en smule for alle de dårlige uger og måneder i 2008. Største kommercielle gevinst går til TV 2News med en vækst på 1,8.

SBS TV er den store vinder set på årsbasis, og selv om de profilerede programtitler holder pause, er begge kanaler samlet set 0,7 procentpoint over 2007-niveauet.

MediaWatch gjorde status på hele 2008 i sidste uge med analyser af hele markedet og det kommercielle univers.

Populære titler
Rettes blikket på senest afsluttede juleuge 50, er situationen det omvendte af, hvad der har præget året. TV 2-netværket er gået smule op i share, men det er undtagelsesvis hovedkanalen, der driver værket og bøder for Zulus mindre nedgang. TV 2 alene er på samme niveau, som kanalen var uge 50 sidste år. Ser man derimod på hele TV2 netværket, ligger det lidt over 2007 i uge 50, men stadig lavere end niveauet 2006.

Forklaringen på TV 2s comeback findes bl.a. i, at TV 2 stod for ugens seks mest sete programmer. De populære titler var især "Hvem vil være millionær" og "Mikkel og Guldkortet", der holdt et flot niveau på de håndboldfri dage.

Kilde: Gallup, Mediaedge:cia


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også