Nichekanaler æder sig ind

Tv-nichekanaler, der henvender sig til helt forskellige målgrupper, et af kønnene, alder, smag eller et tema, tager en lidt større bid af tv-forbruget i 2008.
Per Fanefjord Laursen

Tv-kanaler, der mere eller mindre præcist henvender sig til en målgruppe, gør krav på mere sening end nogensinde tidligere. Nichekanaler med dansk islæt sidder i dag på næsten 17 sharepoint af den samlede sening – mod ca. 15 procent i 2007.

Markedets dominerende nichekanal blev engang kaldet "den hemmelige kanal". Siden da er DR2s penetration vokset, og kanalen gør krav på 4,7 sharepoint – et tab på 0,4 point siden 2007.

TV 2 News, Kanal 4, TV 2 Sport og Cartoon Network er de store vindere i 2008. På taberlisten ses kanaler som TV 2 Zulu og Charlie.

News med kommercielt potentiale
Set med kommercielle briller er nichekanalers medvind en del af TV 2s meget publicerede problemer i 2008, om end TV 2s egne nichekanaler også tilfører reklame- og abonnementsindtægter, endda stærkt stigende abonnementsindtægter i 2009, menes det udenfor TV 2.

Det giver kun begrænset mening at bedømme kanalerne med en standard kommerciel betragtning set i 21-50 år, for de bør vurderes i de respektive målgrupper. Men for sammenligningen skyld, kan det konstateres, at vinderne på den kommercielle bane er TV 2 News, der næsten har tredoblet sin kommercielle share til 2,67. Kanalens kommercielle muligheder er klart forbedret.

Kanal 4 er en væsentlig ingrediens i SBS TV vellykkede 2008 med en vækst på 0,72 point.

Også Cartoon Network, TV 2 Sport og Discovery tilkæmper sig lidt kommercielt terræn i 2008. TV 2 Zulu taber en smule.

TV3+ og Kanal 5 regnes ikke med som nichekanaler her.

Kilde: Gallup, Mediaedge:cia.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også