TV 2 News det store lyspunkt

TV 2 tabte som ventet terræn i 2008 over for sine offensive kommercielle konkurrenter, men en undervurderet nyhedskanal redder æren og reducerede tabet.
Per Fanefjord Laursen

Med en øget sharepoint på 1,6 i 2008 er TV 2 News, som Per Mikael Jensen & Co. sparkede i gang 1. december 2006, den store succes i et ellers svært år for TV 2.

TV 2 News kommer ud af året med en share på 2,7 procent - mod 1,03 procent i 2007. Helt aktuelt ser TV 2 nærmere på at udvide ambitionerne for reklamesalget på News, der ellers var underspillet fra start, muligvis på opfordring fra mediabureauer, erfarer Mediawatch.

Kanalen mødte i begyndelsen kritik for lav seeropbakning og blev gjort til en del af TV 2's økonomiske problem, fordi den krævede mange nye ansatte, og stationens helikopter provokerede endda visse mennesker. Ikke desto mindre er penetrationen vokset og seningen øget - især når der opstår særlige begivenheder, lige fra folketingsvalg, amerikanske valg, finansskandaler, osv.

SBS skar af lagkagen
Det samlede TV 2-netværk på fem tv-kanaler trådte ind i 2008 med en fornuftig kommerciel share på 63 procent, især hjulpet af EM Håndbold. Men foråret tog en skidt drejning for hovedkanalen. For hver uge, der gik, kunne programledelsen se til, mens TV3's og SBS' programsatsninger skar sig et lidt større stykke af lagkagen.

TV 2 fik luft fra EM i sommerens første måned, der skubbede TV 2 op på niveau med tidligere år. Fremdriften fortsatte med Touren og OL gennem sommeren. Men da efteråret meldte sig, var stationen tilbage i samme situation som i foråret: Bagud på point - om end andelen lå tættere på niveauerne fra de tidligere år.

Vild med dans vendte ikke skuden
Først med julemåneden har der været medvind for TV 2, trods en fornem succes med 'Vild med dans'. Især den nye julekalender og EM Håndbold sikrer stabile og gode tal næsten hver dag.

Når alt gøres op, står det klart, at TV 2-netværket "kun" er faldet med cirka to procentpoint til 55 procent i forhold til sidste år. Det dækker over, at TV 2 hovedkanalen blødte med 3,4 point og endte på 47 procent. TV 2 News er som nævnt årets helt og højdespringer, der vandt hele 1,6 sharepoint.

TV 3-kanaler lettere skrammet ud af 2008
Når News og SBS går kraftigt frem, må¨det nødvendigvis gå ud over nogle andre. TV 2 hovedkanalen betaler dyrt, mens TV3 og TV3+ samlet set er faldet moderate 1,2 point i forhold til 2007. Især den 20 år gamle hovedkanal, TV3, har kunnet mærke de mindre kanalers styrke og har til trods for store programinvesteringer i perioder ligget flere point under 2007.

TV3+ har derimod gennem året næsten holdt niveauet fra 2007, traditionen tro holdt oppe af seerinteresse i events som SAS Ligakampe, UEFA Cup og Champions League.

Af samme årsag rammer det hårdt på TV3-gruppens positition, når fodboldsæsonen holder pause i løbet af sommeren og erstattes af lavsæsonens programindkøb.

MediaWatch gør status på andre aspekter af tv-markedet og hele radiomediet i de kommende dage.

Om tallene: Kommercielle shares 21-50 år, fra den 1. januar - 14 december 2008 vs. samme periode i 2007.
Kilde: Gallup, Mediaedge:cia.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også