Tv-producenter kan miste millionsalg

Fra 2009 er TV 2 ikke længere forpligtet til indkøb hos private tv-producenter, som er dybt afhængige af, at TV 2 lægger omkring en halv mia. kr. årligt i branchen.
Tine Brødegaard Hansen

For danske produktionsselskaber byder 2009 på et usikkerhedsmoment på cirka en halv mia. kroner i indtægter. Det skyldes at TV 2's forpligtelse til at købe alle andre tv-programmer end nyheder og aktualitet hos eksterne producenter udløber med udgangen af året, som led i forsøget på at gøre TV 2 mere attraktiv for en potentiel privat køber.

Mange tv-producenters overlevelse afhænger af aftalen, den såkaldte entreprisemodel, men det vil være tåbeligt af TV 2 at gå bort fra den, mener Klaus Hansen, sekretariatschef i Producentforeningen:

”Om forpligtelsen ophører eller ej, er det et faktum, at entreprisemodellen har været en væsentlig årsag til TV 2’s seermæssige succes. I dag er det primært ti til 15 produktionsselskaber, der leverer. Hvis TV 2 vælger nogen fra, vælger de konkurrencen fra. Så forsvinder grundlaget for TV 2’s succes.”

Per Mikael var imod
Han er fortrøstningsfuld i forhold til, at den nuværende TV 2-ledelses vilje til at blive ved med at få produceret programmer hos en forholdsvis bred skare af tv-producenter. I modsætning til TV 2-tornadoen Per Mikael Jensen, der ikke var voldsomt begejstret for forpligtelsen til at købe programmer hos talrige producenter, men foretrak at binde sig til få producenter i sin direktørtid.

”Vi har oplevet en tidligere direktør kaste alle program-boldene op i luften. Men den nuværende ledelse ved, at de er afhængige af det private produktionsmiljø. Jeg ønsker blot, at politikerne finder en løsning som sikrer TV 2 økonomisk, og jeg forudsætter, at der fortsat vil være præcise krav til, hvad TV 2 skal levere inden for film, dansk dramatik og nyproduceret dansk børne-tv,” siger Klaus Hansen.

Ny TV 2-ledelse positivt indstillet
TV 2's adm. direktør Merete Eldrup giver også udtryk for at være tilfreds med den nuværende model.

"Vi er glade for entreprisemodellen, den har fulgt TV 2 helt fra begyndelsen og går nu fra at være noget der er pålagt til en frivillig ordning," siger Merete Eldrup, der bekræfter, at en ændring af entreprisemodellen ikke har indgået i planerne for TV 2's økonomiske redningsplan, der i øjeblikket forhandles politisk.

Dog kunne hun ønske sig større fleksibilitet i kravene, så TV 2 kan vælge at producere andet end nyheder og sport selv, hvis de ser en fordel i det.

"Der er stor kreativitet i produktionsmiljøet, vi har glæde af at mange producenter byder ind med programideer. Det hjælper os også økonomisk, at TV 2 ikke har så høje kapacitetsomkostninger, fordi alle programmer, bortset fra nyheder og sport, bliver produceret eksternt. Mange af TV 2's succeser i de seneste tyve år, skyldes jo også programmer produceret af de private producenter i samarbejde med TV 2. Så intet taler for, at vi skulle gå en anden vej," siger Merete Eldrup

V: TV 2 skal styrke produktionsmiljøet
For Venstres medieordfører Ellen Trane Nørby er det fortsat vigtigt, at TV 2 styrker det private produktionsmiljø.

"Jeg ønsker, at entreprisemodellen fortsætter. Den er en grundlæggende del af TV 2, der er ingen tvivl om, at oprettelsen af TV 2 i sin tid byggede på, at entreprisemodellen skulle styrke hele det eksterne produktionsmiljø. Det nytter ikke noget kun at have store selskaber uden at have en stærk underskov af kreative producenter. Fra Venstres side, lægger vi også stor vægt på DR's forpligtelse til at lægge programproduktion ud til eksterne producenter."
Hvis det lykkes at sælge TV 2, stiller situationen sig anderledes. I så fald er det op til en eventuel køber at vurdere hvilke typer programindkøb, der bedst styrker TV 2, med mindre entreprisemodellen kommer til at indgå som et krav til en ny køber.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også