SBS TV gør sig klar til Boxer

SBS TV styrketræner og sminker sig, og Henrik Ravn varmer op til sit store svendestykke: Kampen om tv-distributionen anno 2009.
Per Fanefjord Laursen

SBS TV lancerer ikke en ekstra tv-kanal den 1. januar, men indlemmer den lidt hensygnende SBS Net, der har sendt på det oprindelige analoge tv-netværk i et par år.

Det nye macho-brand ’6’eren’ passer i porteføljen, således at en mande- og kvindekanal omkranser den egentlige hovedkanal, Kanal 5, og med Voice TV på siden rettet mod de helt unge.

Trækket indebærer en forstærkning af SBS' tilstedeværelse og muligheder i de kommende års markedsudvikling. SBS TV har nu en klar portefølje på fire kanaler, der er inde i YouSee. Dermed står man godt rustet til næste års kamp på distributionsområdet, vurderer Henrik Ravn.

Han bekræfter, at han inden jul vil være i dialog med Boxer som et oplæg til en prisforhandling. Det logiske for SBS er at tilbyde Boxer hele pakken på fire kanaler for én god pris.

”Ingen kommentarer til prisforhandlinger,” siger Henrik Ravn,” med et skævt smil.

SBS-pakken er også styrket på et reklamemarked, som mediabureauerne tror falder med 5-8 procent i 2009. Den nye brandede kanal bør kunne løfte SBS’ samlede kommercielle share i15-50 år. På det punkt er Henrik Ravn dog temmelig ydmyg.

”Vi tror, 6’erne kan bidrage med tre ekstra kommercielle sharepoint i 2009, således at SBS’ samlede share vokser med cirka ét procentpoint til omkring 16 procent.”

Om et år slukker sendenettet
Der er kun et problem ved at satse på det gamle sendenet. Det nedlægges den 1. november 2009, og 6’eren ryger således alene på kabel og satellit, hvorved man falder dybt fra den nuværende penetration på ca. 70 procent.

”Vi tror, det går. 6’eren er allerede i den mellemste YouSee pakke fra januar, og mit bud er, at den vil ligge på 50 procent i penetration fra den 1. november. Dermed skal vi i gang med samme øvelse i 2009, som er lykkedes for os det seneste år med Kanal 4,” siger Henrik Ravn, der ikke automatisk regner med, at 6’eren er med på Boxers platform.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også