Mandekanal fra SBS

SBS TV fortsætter ekspansionen. Nu med en ny gratis tv-kanal for mænd mellem 15 og 50.
Ole Nørskov

1. januar 2009 lancerer SBS TV en ny kanal målrettet mænd.

Sådan sælger tv-stationen bag Kanal 4, Kanal 5 og The Voice TV nyheden om, at kanalen SBS Net om en måned får nyt navn og nyt koncept.

"6'eren er skræddersyet til den moderne mand med et mix af biler, sport, comedy, fight night, sci-fi og film," hedder det i pressemeddelelsen.

6'eren overtager pladsen fra SBS Net på de lokale tv-sendere og når dermed ud til omkring 70 pct. af alle husstande - vel at mærke som en reklamefinansieret gratiskanal. Men på lang sigt skal pengene ikke tjenes på reklamer.

"Jeg tror ikke, SBS har tænkt så meget på annoncørerne i forbindelse med skiftet," vurderer tv-direktør Michael Ostenfeld fra Carat.

"Den nye kanal kommer ikke til at ændre dramatisk på SBS' share og den nye profil vil ikke flytte mange seere. Naturligvis kan det ikke skade, at kanalen får en skærpet profil i forhold til mandemålgruppen, men set med annoncørernes øjne er det ubetydeligt. Ideen fra SBS er at lade danskerne prøve den nye kanal gratis frem til november for så at gøre den til betalingskanal. Samtidig kan man gætte på, at det ikke er så voldsomt dyrt for SBS at opruste på kanalen, fordi de i forvejen har mange programrettigheder, som de kan fordele mellem deres kanaler," siger han.

Serier som Rome II og Into the West skal sammen med håndbold, motorløb og spansk pokalfodbold trække husarerne til den nye kanal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også