TV 2 skal være billigt

Den eneste vej frem for TV 2 er en beskeden abonnementsindtægt pr. husstand suppleret med mulighed for breaks, lyder det rådet fra tidligere TV 2-direktør Peter Parbo.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 kan givetvis præsentere politikerne for et gennemarbejdet oplæg til, hvordan man indfører abonnement. TV 2 har allerede for år tilbage gennemtænkt abonnementsmodellerne, da man regnede på konsekvenserne af det analoge sluk i 2009. De planer har tidligere direktør Peter Parbo i frisk erindring.

"Der er ikke så meget at diskutere - uden abonnement bliver der ingen redning af TV 2," siger Peter Parbo.

"Efter min vurdering bør TV 2 prissættes på abonnement, så næsten alle siger ja til kanalen. Politikerne skal sikre sig et bånd på TV 2, der holder priserne på et lavt niveau, og forpligter TV 2 til mindst at være ude i 90 procent af husstandene."

Det er vigtigt, at TV 2 ikke prissætter sig for højt og fravælges af mange, for kanalen har en vigtig rolle at spille i den demokratiske proces, og bliver den for lille, så kan den ikke være medlem af EBU, påpeger Peter Parbo, der som flere andre forestiller sig et beløb på omkring 10 kr. pr. husstand om måneden i abonnementpris. Det tekniske problem, der ligger i indførelsen af abonnementbetalinge, har han ikke en løsning på.

Breaks skal være en valgmulighed
Med 90 procents opslutning og netto ti kr. per måned til TV 2 vil det give en god økonomisk bund på 220-240 mio. kr. om året. Den bund bør suppleres med en liberalisering af reklamereglerne, så TV 2 har muligheden for at at afbryde programmer.

"Min pointe er, at de ikke behøver afbryde programmer, hvis de ikke vil. Men TV 2-ledelsen har brug for det værktøj at kunne øge sit kommercielle varelager, når det i pressede situationer skønnes, at der kan skaffe flere indtægter."

Peter Parbo ser salget af sendemaster som en udmærket en gangsløsning, der næsten bør kunne bringe gælden ud af verden. Fjerner man også public service forpligtelsen til at medfinansiere spillefilm, letter det i regnskabet med 60-70 mio. kr.

Peter Parbo har medfølelse med politikerne, men advarer Lars Liebst, der er lun på ideen om at samle TV 2 i København.

"De skal vælge mellem pest og kolera, men vil de sælge Kvægtovet, er det en stor fejl. Der er fortsat brug for et ikke-køberhavner domineret medie," siger Peter Parbo, der til gengæld godt tror, man kan neddrosle den københavnske tilstedeværelse.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også