TV 2's primetime usvækket

Seertallene i TV 2's primetime er på højt niveau, viser en analyse af alle dage i sidste uge, men alligevel rasler sharepoint af kanalen.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 lå i uge 46 hele 9,5 sharepoint under sidste års niveau, målt som kommerciel share i aldersgruppen 21-50 år. Det er et drastisk fald, der skyldes at der var valg i samme uge 2007. I mere normale uger er faldet mellem 2-3 point.

Ikke desto mindre viser en analyse af TV 2's primetime i sidste uge, der er udført med hjælp fra Mediaedge:cia, at seertallene er ganske pæne. 

Konklusionen er, at TV 2 generelt ikke har problemer med seeerne i primetime på hverdage. Problemet er derimod en dårlig performance uden for primetime, især formiddage. Samtidig kan TV 2 stille spørgsmålstegn ved,  om man bør satse på film i weekendens primetime eller om det eventuelt kunne løfte mere at tænke i anden form for underholdning.

Primetime titler på mellem 7-900.000 seere
Mandag kl. 20.00 har indtil nu budt på "Hvem vil være millionær", som har nogle år på bagen, men som ikke desto mindre forbliver populært. De fleste udsendelser har generet op til over én mio seere og især specialprogrammerne med kendisser som gæster virker. Sidste uge blev quizprogrammet erstattet af en TV 2 dokumentar, som klarer sig udmærket med 705.070 seere, men som ventet ikke kan leve op til det traditionelle underholdningsprogram.

Kl. 21.00 ligger som altid "Station 2", som veksler mellem at klare sig udmærket til nogenlunde afhængig af, om der sendes "Station 2 Special" eller det almindelige "Station 2". Ser man på programmet gennem de sidste 3 år viser samme tendens sig, og det står klart, at danskerne foretrækker det traditionelle og egenproducerede "Station 2", hvortil der i snit mindst er 200.000 seere mere end til de amerikanske special udsendelser.

Sundhed og sex
På tirsdage indledes med "Forbryderjagten", som er en dansk dokumentar i seks afsnit. I sidste uge blev fjerde program sendt. Med 500.750 seere er dette program ikke helt på det ønskede primeniveau på TV 2. "Forbryderjagten" bliver fulgt af to egenproduktioner, der forsøger at løfte sløret for danskernes sande ansigt. "Praxis" ser på danskernes generelle sundhed og "Sex i Danmark" vinkler danskernes sexliv på fire forskellige måder. "Praxis" havde sin debut i foråret med skuffende seertal omkring de 400.000, men ser ud til at have udviklet sig positivt og når nu op på lidt over 700.000 seere, om end det langt fra slår nogen rekorder. "Sex i Danmark" havde en god start med næsten 800.000 seere, men er nu faldet til 631.000 og holder dermed kun et nogenlunde niveau.

"Bubber og BS" havde en fin debut med over én mio seere, som er faldet til et naturligt lejde på omkring de 800.000 - 900.000 seere. De følges af "Desperate Housewives" på onsdage, som kun kan lokke 589.850 seere til skærmen, hvilket dog er en bedre performance i sammenligning med forårets sæson. Herefter følger TV 2's nye datingprogram "Dagens mand", der ligger lidt under niveau med ca. de samme seertal som den amerikanske kvindeserie.

Torsdage fungerer for TV 2
Torsdag aften tjener TV 2 godt. "Klamphuggerne" er kommet godt fra start med over 900.000 seere efterfulgt af "Basta" på et lidt lavere niveau lidt over 800.000. Et godt flow trækker seere videre til den engelske dokumentar "Det er mig eller hunden", der ligger på lidt over 700.000 seere.

Fredagen er svær. At gå fra "Vild med Dans" til "Allstars" kan mærkes. "Allstars" ligger lige omkring 1,1 mio seere med lidt højere seertal i afgørelsesprogrammet. Herefter kommer fredagsfilmen, som skuffer i forhold til hverdagsprime med ca. 450.000 seere.

Lørdag aften åbner med underholdningsprogrammet "Så det synger", som performer fair med næsten 700.000 seere. Det gør lørdagsfilmen til gengæld ikke, der ikke generer meget højere seertal end fredagsfilmen.

TV 2s søndag aften er som altid i konkurrence med DR's drama, og TV 2 har taget konsekvensen med en billig løsningkl. 20.00 i form af "Criminal Intent", der som forventet bukker under for de svære vilkår og kun tiltrækker 217.930 seere. Søndagsfilmen klarer sig i sidste uge endnu værre end filmen både fredag og lørdag, hvilket dog ikke er en generel tendens.

Kilde: Gallup, Mediaedge:cia

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også