Steen Ulf Jensen: Vi behøver ikke TV3

Boxer-direktør Steen Ulf Jensen har aldrig regnet med at få Viasat med i Boxers tv-pakker. Deres pris er for høj, og sport er ikke altafgørende for Boxers kunder.
Tine Brødegaard Hansen

I Tv-avisen onsdag i Magasinet Penge lod Viasat-direktør Kim Poder forstå, at Boxer, der er gatekeeper for det digitale tv-sendenet, ikke skal regne med at få TV3 med i Boxers digitale tv-pakker.

Tilsyneladende er Viasat og Boxer røget ud i et pris-slagsmål, hvor Viasat vurderer, at den pris Boxer kan betale ikke er høj nok til, at de vil undergrave deres parabolforretning.

Selvom det muligvis også inkluderer TV3+, ryster det ikke Steen Ulf Jensen, der peger på Boxers erfaringer fra Sverige, hvor Viasat trods indledende modstand i dag er med i Boxers tv-pakker.

Er det et forhandlingsudspil fra Viasats side eller er det reelt?

"Vi har aldrig planlagt, at få TV3 og TV3+ med. Men det er vigtigt at se på Sverige, hvor Viasat først ville være med i Boxers pakker, så ville de ikke, og så var de med igen. Vi tager det oppefra og ned og tror at Viasat er nødt til at være med i Boxer, for de vil se deres konkurrenter stige i penetration."

Ikke afgørende for Boxers succes
TV3 og TV3+ samlede share af danskernes tv-sening på 8,5 procent, bliver ikke afgørende for, om Boxer får succes eller ej, siger Steen Ulf Jensen.

Han understreger, at Boxers målgruppe for de digitale tv-pakker, der giver seerne langt mere fleksibilitet i valget af kanaler end YouSees kabeltv-pakker, ikke efterspørger Viasat-kanalerne: "Så havde de købt parabol for lang tid siden."

I Tv-avisens indslag om Viasats planer, omtalte Kim Poder kun TV3. Men da Viasats planer formentlig også gælder TV3+ og dermed de vigtige Champions League sportsrettigheder, kan Boxer komme til at mangle et godt sportstilbud i deres tv-pakker. En mulighed kunne være at købe norske Telenors sportsrettigheder til visse SAS Liga-kampe. Den muligheder afviser Steen Ulf Jensen.

"Boxer laver ikke selv kanaler, vi er udelukkende distributør. Det giver kun rod at blande rollerne sammen. Sportstrettigheder er vigtige for nogle, men det er dem der har en Viasat-parabol allerede. For mange betyder sport ikke noget, derfor er det ikke central for os. Det afhænger af, hvilke kunder man henvender sig til."

Utilfredse kunder
Boxers primære målgruppe er seere med almindelig tv-antenne, som typisk kun har DR og TV 2 samt nabolandenes tv. I de mange antenneforeninger, der abonnerer på de store kabeltv-pakker, deriblandt Viasat-kanalerner, hersker der utilfredshed hos nogle, vurderer Steen Ulf Jensen.

"Der findes mange husstande, der ikke er tilfredse med det udbud, de har, og som betaler til kanaler, de ikke ser."

Ikke desto mindre håber I, at Viasat ændrer mening, som det er sket i Sverige?

"Vi vil gerne have Viasat-kanalerne med, men ikke for enhver pris. TV3 har en prisforventning som støder mod de regulatoriske rammer, vi er underlagt i vores gatekeeper-tilladelse. Hvis man prissætter sig over et vist niveau, er man en 'high pay'-kanal og kan derfor ikke pakkes med 'low pay'-kanaler. Med de forventninger vi tror, at Visat har, for vi ved det ikke med sikkerhed, har de prissat sig ud af at komme med i de almindelige pakker."

Ifølge dig har I ikke haft reelle prisforhandlinger?

"Nej."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også