DR opretter DTT-taskforce

DR har oprettet egen taskforce for at sikre, at det store, endelige skifte fra analog til digital tv om ét år sker uden rasende seere, der ikke kan finde DR1.
Per Fanefjord Laursen

Staten har afsat 50 mio. kr. til en stor neutral informationskampagne, "Det nye tv-signal". Desuden vil Boxer og andre kommercielle aktører i det næste år udsende en stormflod af budskaber til borgerne, når de 4-500.000 berørte antenne-tv husstande skal beslutte sig for digital tv-modtagelse op til den 1. november 2009. Om præcis ét år.

DR er som public service station både forpligtet til at informere om den analoge slukning og til at koordinere indsatsen med alle interessenterne - ikke mindst via det selskab man ejer med TV 2: I/S DIGI-TV. Det er en kompleks koordinering med mange forskellige interesser, og DR vil koordinere det via sin egen kampagne, som for tiden planlægges af en tværgående arbejdsgruppe, der ledes af Carsten Corneliussen.

Han har to roller i digital-tv sammenhæng. Dels er han specialkonsulent og rådgiver for DR Distribution, og dels er han talsmand for DIGI-TV, som også er navnet på den digitale platform, der udsender DR's og TV 2's hovedkanaler i mux1. DR1 og DR2 (og TV 2 inkl. regionerne) er for længst skiftet til digitalt tv, men DR1's analoge signal, der har sendt siden 1952, og TV 2 forsvinder natten til den 1. november næste år.

DR har rent praktisk oprettet en slags taskforce på tværs af mange afdelinger og funktioner, hvor der sidder folk, der repræsenterer information, teknologi, jura, markedsføring. De grundliggende budskaber om den analoge slukning vil blive koordineret med den offentlige kampagne og med Boxer. Den offentlige informationskampagne starter allerede deres første del af oplysning til borgerne allerede om et par uger.

"Vi erkender, at hvis folk er tvivl, og selv om kampagnen om "Det nye tv-signal" har både hjemmeside og call-center, så ringer de sandsynligvis også til DR. Derfor kan vi også lige så godt nu forberede os på at hjælpe borgerne og licensbetalerne igennem dette teknologiskifte, så de i hvert fald er sikre på, at de kan modtage DR," siger Carsten Corneliussen.

DRs eget call-center
"Vi etablerer derfor i første omgang et beredskab i takt med, at første del af den offentlige kampagne skydes i gang medio november, og som jo fortsætter helt hen til første uge af januar. I første omgang tilpasser vi siderne på dr.dk/digitalttv og på DIGI-TV og uddanner vores frontpersonale i Licens og programservice. Det er altså ikke den endelige informationskampagne fra DR, men det er udmærket, at vi kommer i gang og får øvet os på opgaven."

DRs eget call-center, bedre kendt som licenskontoret, består af 30-40 personer, der til dagligt besvarer alle mulige spørgsmål om DR, herunder om licens og om modtagelse af DR's signaler, programmer osv.

"Vi har jo i realiteten et call-center, som vi nu sætter i stand til at besvare alle de spørgsmål, der kan opstå omkring den analoge slukning i 2009. Medarbejderne får en Q&A, hvor vi betjener licensbetalerne med udgangspunkt i DR's programmer - ikke bokse og teknik. Vi spørger i stedet folk, der er i tvivl; hvad vil du kunne se? Godt, så skal du gøre sådan og sådan. Det er vigtigt at understrege, at selvom DR's signaler findes på alle platformene, så skal vi jo ikke skal sælge platforme, eller henvise til konkrete udbydere, hvis folk ønsker flere kanaler end det der er i mux1."

Hvis seere, der ringer eller mailer, ønsker flere end de tre kanaler i mux1, f.eks. de nye DR-kanaler, vil DR kunne oplyse, at der kræves en boks, der kan aflæse Mpeg4 komprimering. Ønsker seern flere end de indtil videre planlagte seks-syv kanaler, der er i mux1-2, vil DR forklare, at der også findes udbydere på kabel, parabol, IPtv og Boxers tilbud - og at man må henvende sig til en af disse for yderligere information og pris, da der så er tale om betalings-tv udover public service.

Carsten Corneliussen er ikke så bekymret for processen.

"Vi har lært af de fejl, man gjorde i Finland, hvor man helt overlod det til branchen selv, og tal fra Sverige viser, at mængden af opkald til et call-center om digital tv er til at håndtere, blandt andet fordi 80 procent af befolkningen har adgang til internettet og søger information der."

En stor digital mundfuld
Den nyeste analyse af det digitale skifte, som Megafon har gennemført for DR i oktober i år, demonstrerer endnu engang, at det er lidt af en mundfuld. Der er nu næsten 5,9 mio. tv-apparater i Danmark, heraf er der 2,1 mio. apparater, der får et signal med almindelige antenne.

Problemet er således ikke blot, at de ca. 400.000 husstande ud af i alt 2,5 mio. husstande skal tage stilling, hvad de vil gøre med det primære tv-apparat i stuen. Der er mange tv-apparater i spil, som f.eks. er placeret i sommerhuse, båd, campingvogn, børne- og soveværelser osv.

Der er yderligere tale om en stigning på ca. 600.000 nye tv-apparater, siden den sidste Megafon undersøgelse i 2005.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også