Nedtællingen er begyndt for Boxer?

Der er knap ét år til, at Boxer skal lancere et udbud på 29 tv-kanaler og realisere en usikker forretningsplan - alt imens de navigerer i en bølge af blandede budskaber om digital-tv.
Per Fanefjord Laursen

Den 1. november 2009 slukkes de analoge tv-signaler, og Boxer skal forsøge at realisere sin forretningsmodel baseret på hele 29 kanaler i tre muxer.

Ét år før lanceringen er Boxers frontfigur, direktør Steen Ulf Jensen, dog fokuseret på at få de rette bokse i handlen. Der er tale om en boks, der aflæser signaler komprimeret i Mpeg4, og som kan aflæse et kort, så man kan opkræve abonnement.

”Det har været mere kompliceret, end vi troede, at få de rette bokse i produktion, godkendt og ud handlen, men om ca. 14 dage er de klar i butikkerne. Det falder sammen med, at første trin i den offentlige informationskampagne skydes i gang.”

Konflikt med Viasat er realistisk mulighed
Steen Ulf Jensen er fortsat yderst påholdende med informationerne - det gælder ikke mindst information om programmer og pakker. To emner, der ellers interesserer resten af branchen rigtig meget. Ikke mindst fordi forretningsmodellen står og falder på, hvorvidt Boxer kan analysere sig frem til præcis den opskrift på kanalpakker, der kan sælges til befolkningen næste efterår. Markedet ved samtidig, at Boxer ikke kan pakketere frit og frejdigt, for tv-selskaberne vil typisk ’bundle’ deres kanaler i samme pakke. Og de vil alle ligge i toppakken.

"Jeg vil blot sige, at jeg afholder løbende møder med alle tv-selskaberne. Ingen kommentarer til konkrete diskussioner."

 Steen Ulf Jensen oplyste på seminaret, at han forudser et anspændt forhold til MTG, fordi det skete i Sverige for en del år siden.

"Jeg vil ikke udelukke, at det ender med, at vi siger nej til Viasat," siger han, velvidende at Viasat har brug for Boxer – og omvendt. Ingen af dem aner i dag, hvem der har den største trang til ægteskab.

Kig til Boxer i Sverige
Vil man spå om, hvorledes Boxer sandsynligvis pakketere og prissætter sig, er det bedste bud at besøge deres svenske site og se udbuddet. Det, der virker i Sverige, lanceres med stor sikkerhed også her, peger andre kilder på.

"I Sverige har vi haft størst succes med en pakke på 15 kanaler," siger Steen Ulf Jensen.

Boxer-direktøren understreger 12 måneder før lanceringen, at han ikke frygter, at forretningen for salg af tv-pakker slår fejl. Han er derimod langt fra sikker på modellen for mobilt tv, som Boxer skal levere fra 2010.

Desuden gentager han en oprigtig bekymring for den massive kommunikationsbølge, der skyller ind over tv-seere i månederne op til den 1. november, hvor misforståelser og støj om digitalt tv også vil skade ham. Direktøren har samtidig stor respekt for udfordringen, der ligger i den danske øvelse, hvor hele landet skal skifte fra analogt til digitalt tv på én dag.

Boxer vil pakke ti kanaler i hvert af sine mux'er, hvilket er langt mere end DR og TV 2 har i mux1. Boxer vælger at pakke sine kanaler tættere end i mux1, og har desuden mere kapacitet i hvert mux, fordi man kun skal dække 98,5 pct. af landet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også